شرایط تبدیل شدن زمین به یک" گلوله یخی " نامبرده شد

© Sputnik / Vladimir Baranov /  مراجعه به بانک تصاویر شرایط تبدیل شدن زمین به یک" گلوله یخی " نامبرده شد
شرایط تبدیل شدن زمین به یک  گلوله یخی  نامبرده شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پژوهشگران امریکایی می‌گویند که شاید تغییرات صفحات لیتوسفریک و آغاز زمین‌ساخت صفحه‌ای( plate tectonics)، دلیل تغییر حرارت زمین و تبدیل آن به " توپ یخی" در گذشته باشد.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل ازPhys.org، زمین امروز، محلی با درجه حرارتی نسبتا معتدل است اما حدود 700 میلیون سال پیش و در یک دوره یخ‌زدگی شدید، تمام سطح این سیاره از یخ پوشیده شده بود؛ تا جایی که زمین آن دوره به "گوی یخی" مشهور است.
دانشمندان، نظریات بسیاری درباره علت انجماد زمین مطرح کرده‌ و اکنون، در یک پژوهش جدید ادعا کرده‌اند که ممکن است ریشه تمام این تغییرات، در آغاز زمین‌ساخت صفحه‌ای باشد. "زمین‌ساخت صفحه‌ای" یا "تکتونیک صفحه‌ای" (Plate tectonics)، عبارت از مطالعهٔ حرکات بزرگ مقیاس در سنگ‌ یا لیتوسفر کره زمین است.
سکنان زمین معتقد اند که تغییر صفحات زمین و زلزله‌ها، تنها بخشی از زندگی اجتناب‌ناپذیر روی زمین است اما این فعالیت، طبیعتا یک قانون است.
پژوهش جدیدی که در "دانشگاه تگزاس واقع در دالاس انجام شد، نشان می‌دهد که یک تغییر جدیدتر، بین 800 تا 600 میلیون سال پیش رخ داده است. به گفته پژوهشگران این پروژه، ویژگی‌های زمین‌شناسی، به زمین‌ساخت صفحه‌ای تا این زمان مرتبط هستند و به نظر می‌رسد برای میلیاردها سال یا پیش از آن، زمین نسبتا آرام بوده است.
حوادث ناگوار مانند فروپاشی پوسته زمین به قطعات کوچکتر و بازسازی خودشان بدون شک تاثیرات جهانی داشته‌اند و به نظر می‌رسد پیامدهایی مانند تبدیل شدن زمین به گوی یخی، کاملا در قالب زمانی جدیدی تنظیم شده‌اند.
به گفته این گروه پژوهشی، ممکن است آغاز زمین‌ساخت صفحه‌ای، دلیل مشخص همه این رویدادها باشد. فروپاشی پوسته، قوس آتش‌فشانی را افزایش داده و گوشته را تحریک کرده است؛ در نتیجه، مواد بسیاری با فشار به جو زمین وارد شده‌اند. شاید در همین حال، صفحات در حال تغییر، موجب لرزش زمین در محور آن شده باشند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала