احتمال به تأخیر افتادن پروژۀ منطقوی تاپی در افغانستان

© AFP 2023 / Noah Seelamاحتمال به تأخیر افتادن پروژۀ منطقوی تاپی در افغانستان
احتمال به تأخیر افتادن پروژۀ منطقوی تاپی در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مسؤولان وزارت معادن، می‌گویند که تاکنون از یازده توافقنامه برای عملی‌شدن این پروژه میان کشورهای شامل پروژه تاپی، هفت توافقنامه به امضا رسیده اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع‌نیوز، وزارت معادن روز شنبه (۲۲ ثور) گفته‌است که تاکنون در کنار معلوم‌نبودن خط ساخت لولۀ گاز ترکمنستان در افغانستان، زمین‌هایی‌که این لولۀ گاز در آن ساخته خواهند شد، استملاک نشده‌اند. 
با آن‌که پنج‌ماه پیش روند عملی‌شدن پروژۀ تاپی در افغانستان به‌گونۀ نمونه‌یی ازسوی رهبران چهار کشور، شامل این پروژه آغاز شد؛ اکنون اما وزارت معادن می‌گوید که برای رسیدن به مرحلۀ ساختمان لولۀ گاز ترکمنستان در کشور، نخست باید بررسی‌های محیط زیستی این پروژه، مشخص‌شدن مسیر ساخت لوله گاز در ۲۲ ولسوالی کشور و استملاک زمین‌هایی‌که این لوله در آن می‌گذرد، تمام شوند.

افغانستان بخش «ظریف» خط لوله گاز تاپی است - اسپوتنیک افغانستان
افغانستان بخش «حساس» خط لوله گاز تاپی است

عبدالقدیر مطفی، سخن‌گوی وزارت معادن و پترولیم، گفت: "ما پس‌از انجام بررسی‌های محیط زیستی و استملاک زمین‌ها در مسیر این لولۀ گاز به مرحلۀ ساختمان می‌رسیم یعنی شماری ‌از مرحله‌ها پیش‌از ساختمان انجام خواهند شد."
ازسویی‌هم، شماری‌از آگاهان بخش معادن با درنظرداشت یک‌ونیم سال باقی مانده به زمان بهره‌برداری پروژۀ تاپی می‌گویند که احتمال دارد چندین سال دیگر نیاز باشد تا پروژۀ تاپی در افغانستان عملی شود.
شماری‌از آگاهان اقتصاد عمل‌کرد ضعیف حکومت را در عملی‌سازی پروژۀ «تاپی» در کشور، انتقاد می‌کنند و می‌گویند که حکومت وحدت ملی حداقل تاکنون باید زمینه‌ها را برای عملی‌شدن این پروژه فراهم می‌ساخت.
سیدزمان هاشمی، کارشناس امور معادن و پترولیم، گفت: "شاید زمانی‌که باقی مانده به آغاز کار عملی این پروژه در افغانستان، بسیار کم باشد و احتمال دارد که در سال ۲۰۲۰ میلادی گاز در این لوله جریان پیدا نتواند."
پروژۀ تاپی که بربنیاد آن سالانه ۳۳ میلیارد مترمکعب گاز ترکمنستان از راه یک لوله به افغانستان، پاکستان و هند خواهند رسید، یکی‌از پروژه‌های بزرگ اقتصادی در منطقه است.
از حدود ۱۸۰۰ کیلومتر درازای این لوله گاز که در چهار کشور شامل این پروژه ساخته می‌شود، بیش‌از ۷۳۵ کیلومتر آن  در ۲۲ ولسوالی و بخش‌های ناامن افغانستان می‌گذرد. 
با بهره‌برداری از پروژۀ تاپی سالانه افغانستان علاوه بر گرفتن گاز کافی از این پروژه، بیش‌از ۴۰۰ میلیون دالر حق ترانزیت گاز به‌دست خواهد آورد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала