اعلام نتایج اولیه انتخابات عراق

© AP Photo / Karim Kadimاعلام نتایج اولیه انتخابات عراق
اعلام نتایج اولیه انتخابات عراق - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در نتایج اولیه انتخابات پارلمانی عراق فهرست السائرون وابسته به مقتدا صدر در بغداد در صدر قرار دارد.

پایان رای گیری انتخابات پارلمانی عراق - اسپوتنیک افغانستان
پایان رای گیری انتخابات پارلمانی عراق
به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم به استناد از رسانه های عراقی، نتایج اولیه رسمی انتخابات پارلمانی عراق اعلام شد، که بر اساس آن فهرست السائرون وابسته به مقتدا صدر در بغداد در صدر قرار گرفت و پس از آن فهرست الفتح وابسته به هادی العامری رئیس سازمان بدر  و دولت قانون در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

کمیسیون انتخاباتی عراق اعلام کرد که این نتایج اولیه انتخابات است  و نتایج نهایی نیست.  

تلویزیون رسمی عراق در خبری فوری از قول کمیسیون عالی انتخابات عراق اعلام کرد که نتایج انتخابات 9 ولایت عراق اعلام خواهد شد. 

وی افزود: این نتایج اولیه انتخابات هست  و نتایج نهایی نیست.

بر اساس این گزارش، فهرست السائرون وابسته به مقتدا صدر؛ رهبری جریان صدر  در بغداد حائز اکثریت آرا شد و با کسب 413 هزار و 638 در صدر قرار گرفت و پس از آن فهرست الفتح وابسته به هادی العامری رئیس سازمان بدر  با کسب 233هزار و 298 رای  و دولت قانون  با کسب 211هزار و 243 رای در رتبه های دوم و سوم قرار گرفتند. الوطنیه به رهبری ایاد علاوی با کسب 204هزار و 686 رای در جایگاه چهارم قرار گرفت و فهرست حیدر العبادی نخست وزیر عراق در بغداد در مرتبه  پنجم قرار گرفت

بر اساس این گزارش، جریان ائتلاف القرار به رهبری "اسامه النجیفی" معاون رئیس جمهور عراق در بغداد با کسب 94هزار و 380 در رتبه ششم قرار گرفت و جریان حکمت به رهبری عمار حکیم در بغداد با کسب 91039 جایگاه هفتم را به خود اختصاص داد. 

بر اساس این گزارش، فهرست السائرون در 9 ولایت عراق پیشتاز است و فهرست الفتح و النصر در مرتبه دوم قرار دارد.  ائتلاف بغداد ؛ ائتلاف سنی متشکل از شخصیت های برجسته از جمله محمود المشهدانی رئیس پارلمان پیشین عراق با کسب 89 هزار رای در بغداد هشتم شد و " فهرست " بیارق العراق" با اخذ 43هزار رای در مرتبه نهم این فهرست قرار گرفت. 

بر اساس این گزارش؛ چوکی های اختصاص یافته به فهرست های انتخاباتی در بغداد بر اساس نتایج مذکور به شرح زیر است

فهرست السائرون وابسته به مقتدا صدر 17 چوکی در بغداد کسب کرد و بعد از آن فهرست الفتح و دولت قانون با کسب 9 چوکی در جایگاه دوم قرار گرفتند و فهرست النصر به رهبری حیدر العبادی نخست وزیر عراق و فهرست الوطنیه به رهبری ایاد علاوی با کسب 8 چوکی در جایگاه سوم قرار گرفتند. 

بر اساس این گزارش، فهرست جریان حکمت به رهبری عمار حکیم و فهرست سنی القرار. ائتلاف سنی بغداد هر کدام به 4 چوکی در بغداد دست یافتند. 

فهرست " بیارق الخیر" دو چوکی و فهرست های "تمدن"، و"إرادة"، و"الحزب المدنی"، و"التحالف المدنی"،  هر کدام یک چوکی را از آن خود کردند. 

ائتلاف سنی الانبار هویتنا در الانبار اول شد و بعد از آن ائتلاف الوطنیه به رهبری ایاد علاوی و ائتلاف القرار  به رهبری "اسامه النجیفی" معاون رئیس جمهور عراق در رده های بعدی قرار گرفتند. 

این گزارش می افزاید که این نتایج اولیه 60 درصد از مجموعه آرای شمارش شده به حساب می آید. 

مهم ترین فهرستهای انتخاباتی در پارلمان عراق به شرح زیر است

— فهرستالنصروابسته به حیدر العبادی نخست وزیر عراق 

— فهرست السائرون وابسته به مقتدا صدر؛ رهبری جریان صدر 

— فهرست الفتح وابسته به هادی العامری رئیس سازمان بدر 

— فهرست دولت قانون به ریاست نوری المالکی نخست وزیر عراق و دبیرکل حزب الدعوه اسلامی 

— جریان حکمت ملی به ریاست عمار حکیم؛ رئیس پیشین مجلس اعلای اسلامی عراق  

— ائتلاف الوطنیه؛ ائتلاف سنی به رهبری ایادعلاوی نخست وزیر پیشین و معاون رئیس جمهور فعلی عراق  

— ائتلاف القرار به رهبری "اسامه النجیفی" معاون رئیس جمهور عراق 

— ائتلاف بغداد ؛ ائتلاف سنی متشکل از شخصیت های برجسته از جمله محمود المشهدانی رئیس پارلمان پیشین عراق 

— فهرست السلام متشکل از حزب اتحادیه دموکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی و حزب اتحاد میهنی کردستان عراق به رهبری "کوسرت رسول"

— ائتلاف کردی الوطنمتشکل از سه حزب، حرکت التغییر"گوران"، ائتلاف عدالت دموکراتیک به رهبری برهم صالح  از رهبران پیشین حزب میهنی کردستان عراق  نیز جنبش اسلامی کرد 

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала