شوخی «بی‌مزهٔ» نیروهای امریکا‌ در توییتر؛ «ریشخند» زدن بر غم مردم افغانستان؟

© AFP 2023 / EMMANUEL DUNANDشوخی «بی‌مزهٔ» نیروهای امریکا‌ در توییتر؛ «ریشخند» زدن بر غم مردم افغانستان؟
شوخی «بی‌مزهٔ» نیروهای امریکا‌ در توییتر؛ «ریشخند» زدن بر غم مردم افغانستان؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در حالی که ولایت فراه در غرب افغانستان زیر حملهٔ شدید طالبان قرار داشت، حساب توییتر قوای هوایی امریکا با یک شوخی، خشم کاربران دنیای مجازی و فعالان سیاسی افغانستان را برانگیخته است.

این شوخی مرتبط با یکی از مسایل داغ فضای مجازی بود که این روزها دست به دست می‌شود و در آن یک صدا را گروهی از کاربران به  شکل laurel و گروه دیگری به شکل yanny می‌شنوند.

صفحهٔ قوای هوایی امریکا در توییتی که دوباره پاک شد با اشاره به حضور طیارات امریکایی در صحنهٔ جنگ نوشت: «طالبان به جای laurel و yanny صدای BRRRT (اشاره به صدای شلیک مسلسل از درون جنگنده) را خواهند شنید».

این توییت بسیار زود موجب عصبانیت کاربران اینترنت شد که باور داشتند زمان مناسبی برای شوخی نیست.

ذکیه سنگین نمایندهٔ پروان در مجلس نمایندگان افغانستان  به خبرگزاری اسپوتنیک می‌گوید که نیروهای امریکایی به جای کمک به افغانستان، مصروف شوخی و تمسخر استند:

«افغانستان در حالتی نیست که شوخی را تحمل کند و بپذیرد. اکثریت ولایات افغانستان در ناامنی است، جوانان ما در خط اول جنگ شهید می‌شوند و خانواده‌های ما عزادار استند. مردم افغانستان عزادار استند و تحمل شوخی را ندارند.  نیروهای امریکایی فقط می‌خواهند صبر مردم افغانستان را به آزمایش بگیرند. امریکا متعهد بوده است که ما را در برابر تروریزم حمایت کند، اما آن‌ها به جای برقراری صلح و تأمین امنیت مردم افغانستان را ریشخند می‌کنند و به غم مردم ما می‌خندند.»

صفحهٔ قوای هوایی امریکا مجبور شد این توییت را پاک کند و در پیامی دیگر از نشر آن پوزش بخواهد:

«ما به خاطر توییت قبلی درباره A-10 که یک شوخی بسیار بی‌مزه بود، معذرت می خواهیم در اکنون در این باره تحقیقات داخلی در جریان است. این توییت حذف شد.»

گل‌احمد اعظمی نمایندهٔ فراه در مجلس سنای افغانستان در گفتگو با اسپوتنیک می‌گوید که شوخی در این شرایط قابل قبول نیست:

«وقتی سرنوشت و حیات مردم افغانستان در میان باشد، شوخی اینترنتی از هر جانبی که باشد برای هیچکسی قابل قبول نیست. شوخی کردن در توییتر و بیحرمتی به حیات مردم افغانستان و بیحرمتی به رسوم و عنعنات آنها توهین به مردم افغانستان است. توقع ما از امریکا، ناتو و دیگر کشورهای منطقه و همسایه به شمول روسیه این است که از نیروهای امنیتی افغانستان حمایت و تروریزم را سرکوب کنند».

سلطان احمد جاهد از فعالان سیاسی جوان افغانستان در گفتگو با اسپوتنیک می‌گوید که امریکا متوجه وضعیت حساس أفغانستان نیست:

«در فراه جنگ جریان دارد و مردم أفغانستان فرزندان شان را از دست می‌دهند. در چنین شرایطی شوخی کردن کار ناپسند و نادرست است. امریکا در ظاهر متحد استراتیژیک ماست اما این عملکردها نشان می‌دهد که آن‌ها توجهی به وضعیت کشور ما ندارند.»

شوخی ناموفق امریکا در مبارزه با طالبان - اسپوتنیک افغانستان
شوخی ناموفق امریکا در مبارزه با طالبان

آقای جاهد می‌گوید که بار اول نیست چنین اتفاقی از سوی امریکایی‌ها می‌افتد:

«ما شاهد بودیم که در پروان نیز به مقدسات مردم توهین صورت گرفت. مردم أفغانستان به باورهای دینی شان پایبند استند و توهین به مقدسات دینی از هر آدرسی، برای شان قابل تحمل نیست. به یک معذرت خواستن این مشکل حل نمی‌شود و امریکا باید در عملکرد خود تغییر بیاورد».

اشاره آقای جاهد به زمانی است به دنبال پخش برگه‌های تبلیغاتی از سوی نیروهای ناتو در ولایت پروان، فرمانده عملیات خاص نیروهای خارجی در افغانستان، از پخش اوراق تبلیغات ضد دینی معذرت خواهی کرده و تاکید نموده بود، که دیگر چنین اشتباهی از سوی آنان تکرار نخواهد شد.

این درحالی بود، که محمد عاصم عاصم والی پیشین ولایت پروان ضمن محکوم کردن این عملکرد نیروهای ناتو، گفته بود، که این اقدام نیروهای ناتو توهین به مقدسات دینی مردم افغانستان است.

نیروهای ناتو با پخش برگه های تبلیغاتی با محتوای ضد دینی از طریق هوا در ولایت پروان به کلمه «طیبه» توهین کرده بود.

یادآوری می کنیم، که 2000 طالب بامداد روز سه شنبه به ولایت فراه حمله و چندین حوزه این ولایت را تصرف کردند. پس از آن نیروهای کمکی ارتش افغانستان وارد عمل شده و بیش از 300 طالب را کشتند. در حمله طالبان به ولایت فراه بیش از 25 سرباز دولتی افغانستان هم شهید شدند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала