سفیر ایران در افغانستان از تماس‌های کشورش با طالبان سخن گفت

© AFP 2023 / Noorullah Shirzadaسفیر ایران در افغانستان از تماس‌های کشورش با طالبان سخن گفت
سفیر ایران در افغانستان از تماس‌های کشورش با طالبان سخن گفت - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
محمد رضا بهرامی، سفیر ایران در کابل در واکنش به برخی گزارش‌ها درمورد دخالت ایران در ناامنی‌های اخیر در ولایت فراه، گفته است که ایران با گروه طالبان در تماس است اما با این گروه هیچ ارتباطی ندارد.

به گزارش اسپوتنیک، محمدرضا بهرامی، سفیر ایران در افغانستان دیروز (شنبه، ۲۹ ثور) در گفتگو با شبکه تلویزیونی آریانا گفته است که کشورش با گروه طالبان در تماس است تا این گروه را تشویق به حضور در میز مذاکرات صلح با دولت افغانستان کند.

سفیر ایران در کابل تاکید می‌کند که برخلاف برخی گزارش‌های اخیر مبنی بر دخیل بودن ایران در ناامنی‌های اخیر در ولایت فراه، کشورش هیچ ارتباطی با گروه طالبان ندارد.

وی گفت: "ما با طالبان تماس داریم اما هیچ ارتباطی نداریم. این به نفع ما است که سهمی در گفتگوهای صلح میان دولت افغانستان و گروه های مخالف مسلح داشته باشیم."

بهرامی به حادثه ۱۷ اسد ۱۳۷۷ و کشته‌شدن هشت دیپلمات ایرانی و خبرنگار خبرگزاری ایرنا در مزار شریف اشاره کرد و گفت: "این پرونده هنوز باز است و عاملان آن نیز مشخص نیست  ما در طول سال‌های گذشته کتمان نکرده‌ایم که در این زمنیه با طالبان تماس داریم اما با آن ها ارتباط نداریم".

واکنش ایران به اتهامات دست‌داشتن در ناامنی‌های ولایت فراه - اسپوتنیک افغانستان
واکنش ایران به اتهامات دست‌داشتن در ناامنی‌های ولایت فراه

این دیپلمات ایرانی همچنان گفته است که روابط افغانستان و ایران ریشه تاریخی و به دور از اثرپذیری از هر عامل سومی دارد. وی گفته افزوده است که نا امنی در افغانستان با منافع ایران در تضاد است و منطقی برای رد این نظریه وجود ندارد.

قابل ذکر است که اواسط هفته گذشته گروه طالبان به شهر فراه حمله کردند و موفق شدند از کمربندهای امنیتی عبور کنند و بخش‌هایی از این شهر را به تصرف در آوردند هر چند این استقرار کوتاه بود اما با رسیدن نیروهای کمکی دولت و پشتیبانی هوایی نیروی‌های خارجی، مهاجمان مجبور به عقب نشینی شدند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала