توافق همکاری مقتدی صدر و نخست‌وزیر عراق برای ایجاد حکومت جدید

© REUTERS / Alaa Al-Marjaniتوافق همکاری مقتدی صدر و نخست‌وزیر عراق برای ایجاد حکومت جدید
توافق همکاری مقتدی صدر و نخست‌وزیر عراق برای ایجاد حکومت جدید - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مقتدی صدر، رهبر جریان برنده در انتخابات پارلمانی عراق با حیدر العبادی، نخست وزیر این کشور دیدار نموده و بر همکاری در ایجاد حکومت جدید عراق توافق کرده است.

به گزارش اسپوتنیک، مقتدی صدر، رهبر ائتلاف سائرون که در انتخابات پارلمانی عراق برنده شده است، در دیدار با حیدر العبادی، نخست وزیر عراق جهت همکاری در ایجاد حکومت جدید کشور توافق نموده است.

این ملاقات در ظرف کم‌تر از ۲۴ ساعت پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات، برگزار شده است.

نخست وزیر عراق در کنفرانس خبری مشترک پس از مذاکرات با مقتدی صدر گفت: "در جریان این ملاقات، ما بر کار مشترک با اشتراک‌کنندگان دیگر جهت تسریع روند ایجاد حکومت جدید عراق، توافق نمودیم".

صدر نیز به نوبه خود اعلام نموده است که "دروازه ما برای همه باز است، برای آنهایی که آماده اند تا در پیشرفت عراق سهم بگیرند و علایق این کشور را از همه مهمتر بشمارند".

حکومت جدید عراق باید در طول ۹۰ روز ایجاد شود. خود مقتدی صدر نمی‌تواند نخست وزیر عراق شود زیرا او در هنگام انتخابات برای این پست نامزدی اش را اعلام نکرده بود.

قابل ذکر است که طرفداران مقتدی صدر ۵۴ کرسی پارلمان عراق را بدست آورده اند. در جایگاه دوم اتحاد "فتح" به رهبری هادی الامیری (۴۷) کرسی و در جایگاه سوم، نامزدانی که از نخست وزیر فعلی عراق، حیدر العبادی حمایت می‌کنند با بدست آوردن ۴۲ کرسی در پارلمان، قرار گرفته اند. 

مقتدی صدر در حالی که سال‌ها مخالفت اش را با حضور امریکا در عراق ابراز می‌کند، از جانب دیگر خواستار نزدیکی با ایران نمی‌باشد.

روزنامه ترکی صباح نوشته است که قبل از این مقامات ایران به‌طور علنی مخالفت شان با مقتدی صدر را اعلام نمودند. اخیراً مقتدی صدر با سفیرهای کشورهای همسایه عراق به شمول ایران و عربستان سعودی دیدار نموده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала