اعلام رخصتی عمومی مکتب‌ها در سراسر ولایت فراه

© AP Photo / Rahmat Gulاعلام رخصتی عمومی مکتب‌ها در سراسر ولایت فراه
اعلام رخصتی عمومی مکتب‌ها در سراسر ولایت فراه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پس از گسترش ناامنی‌ها و حملات گسترده طالبان بر شهر فراه، وزارت معارف تصمیم گرفته است تا تمام مکاتب در این ولایت را برای یک ماه رخصت کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، وزارت معارف، تمام مکتب‌ها (در حدود چهارصد مکتب) را در ولایت فراه برای یک ماه تعطیل کرده است. مسؤولان این وزارت می‌گویند که تصمیم تعطیلی پس از گسترش ناامنی‌ها و نیز حمله‌های اخیر طالبان بر شهر فراه، از سوی رهبری این وزارت گرفته شده است.

این تصمیم وزارت معارف در حالی گرفته شده است که بیش از ۱۱۵هزار دانش آموز دختر و پسر در بیش از چهارصد و ده مکتب برای یک ماه از آموزش بازمانده اند.

کبیرحقمل، سخن‌گوی این وزارت با اشاره به این که این تصمیم وزارت معارف، برای حفظ جان دانش آموزان و آموزگاران گرفته شده است، گفت: "بعضی مناطق به ویژه مرکز، مردم بیجا شده اند و کودکان ترسیده بودند و مکتب‌ها در شرایطی بودند که معلوم نبود بسته شوند یا باز بمانند. ما یک اعلامیه نشر کردیم که بربنیاد آن تا بعد ماه رمضان تمام مکتب‌ها در فراه رخصت استند".

وزیر دفاع ملی:‌ جنگ فراه، جنگ مدیریت آب است - اسپوتنیک افغانستان
وزیر دفاع ملی:‌ جنگ فراه، جنگ مدیریت آب است

از سویی دیگر، برخی از نماینده گان فراه در مجلس نماینده‌گان، ادعا دارند که بسیاری از این مکتب‌ها در ادارۀ طالبان استند و طالبان از دانش آموزان باج می‌گیرند.

حمیرا ایوبی، نماینده مردم فراه در مجلس گفت: "(طالبان) از مکاتب نظارت می کنند — حتا از مکتب های حومۀ شهر — از معاش معلمین هر ماه پنج صد افغانی مالیه می‌گیرند."

قابل ذکر است که اواسط هفته گذشته گروه طالبان به شهر فراه حمله کردند و موفق شدند از کمربندهای امنیتی عبور کنند و بخش‌هایی از این شهر را به تصرف در آوردند هر چند این استقرار کوتاه بود اما با رسیدن نیروهای کمکی دولت و پشتیبانی هوایی نیروی‌های خارجی، مهاجمان مجبور به عقب نشینی شدند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала