با نزدیک شدن انتخابات اشرف غنی بار دیگر در تلاش رسيدن به تفاهم با طالبان است

 /  مراجعه به بانک تصاویر با نزدیک شدن انتخابات اشرف غنی بار دیگر در تلاش رسيدن به تفاهم با طالبان است
با نزدیک شدن انتخابات اشرف غنی بار دیگر در تلاش رسيدن به تفاهم با طالبان است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
زمانی كه به انتخابات رياست جمهوری سال 2019 كمتر از يك سال وقت باقیمانده است، آقاى اشرف غنى باز هم در تلاش اينست كه با طالبان روابط را برقرار نمايد.

به گزارش اسپوتنیک، امروز حتی نظامیان امریکایی میپذیرند که بیش از سی فیصد قلمرو افغانستان در كنترول جنبش طالبان قرار دارد و یا هم کنترول روی این مناطق از دست حکومت به دست شورشیان انتقال می یابد. گرچه طالبان ادعا میكنند که در حدود هفتاد فیصد خاک کشور حاکم میباشند. در چنین وضعیت دولت افغانستان به خوبی درک میکند که برگزاری انتخابات آینده چه پارلمانى و چه رياست جمهوری در سراسر کشور غیر ممکن است.
در همین حال به همگان هويدا است كه پيروزى آقای اشرف غنى در انتخابات2014 تا حد زياد نسبت حمايت نامتعارف طالبان بود كه در نتيجه به كاميابی آقای غنی متوصل شد. زيرا طالبان آن زمان در مناطق تحت كنترول خود كه أكثر آن مناطق پشتون نشين بودند به مردم اجازه دادند كه در دور دوم انتخابات 2014 شركت نموده و به اشرف غنى راى بدهند، نه به داكتر عبدالله عبدالله.
فعلأ، زمانی كه به انتخابات رياست جمهوری سال 2019 كمتر از يك سال وقت باقیمانده است، آقاى اشرف غنى باز هم در تلاش اينست كه با طالبان روابط خود را برقرار نمايد.
طبق اطلاعاتى كه در اختیار اسپوتنيك قرار گرفته است، آقای اكرم خپلواك، مشاور رئيس جمهور در أمور سياسى و همچنان رئيس دارالانشای شوراى عالی صلح افغانستان طى سه ماه اخير در دو بار سفر خويش در قطر با تلاش های فراوان نتوانست با رهبرى دفتر سياسى طالبان در دوحه ملاقات داشته باشد. او توانست تنها با پنج تن زندانی رها شده‌ی طالب ديدار نمايد كه چند سال قبل در بدل يك سرباز امريكايی از زندان گونتانامو رها شده بودند.
بعد از تلاش های ناكام درين امر، آقاى اشرف غنى تصميم گرفت كه از طريق نهادهاى مدنى با طالبان تماس‌هایی برقرار نماید. فعلأ، طورى كه براى اسپوتنيك معلوم شد، ارگ رياست جمهورى تلاش ميورزد تا يك كنفرانس صلح را نظیر دو جلساتى كه در ماه مى سال 2015 و جنوری سال 2016 از طرف نهاد مدنى بين المللی پگواش سازماندهى شده بود، برگزار نماید.
مسؤليت عملى نمودن اين پروژه بر دوش آقاى گل آغا شيرزى، وزير اقوام و سرحدات أفغانستان، سپرده شده و آقای شيرزی تلاش دارد اين پروژه را در هماهنگی و حمايت هیئت رهبرى يك نهاد مدنى به نام جرگه صلح عملی نمايد. بايد يادآور شد که جرگه صلح متشكل از انعده فعالان مدنی و سياسی است كه در تدوير كنفرانس‌های مذكور دوحه نقش بارز داشته و با دفتر سياسی طالبان روابط حسنه دارند.
گر چه معلوم نيست كه ارگ تا چه حدى در عملی شدن اين برنامه به موفقیت ميرسد، ولى احتمال کمی وجود دارد كه طالبان بار ديگر به همچو يك تعامل و تفاهم با آقاى اشرف غنى حاضر شوند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала