معاون اتاق‌های تجارت پاکستان از کاهش بی‌سابقه صادرات به افغانستان خبر داد

© AP Photo / K.M. Chaudaryمعاون اتاق‌های تجارت پاکستان از کاهش بی‌سابقه صادرات به افغانستان خبر داد
معاون اتاق‌های تجارت پاکستان از کاهش بی‌سابقه صادرات به افغانستان خبر داد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سید مظهر علی ناصر، پاکستان، افغانستان را رقیب نه بلکه شریک استراتژیک و کشور برادر می‌داند.

سید مظهر علی ناصر، معاون اتاق‌های تجارت و صنایع پاکستان (FPCCI) که برای اشتراک در همایش بین‌المللی اقتصادی سن پترزبورگ به روسیه آمده است، طی مصاحبه اختصاصی با آژانس اسپوتنیک، درمورد موضع پاکستان در قبال کسب عضویت افغانستان در سازمان همکاری شانگهای، دلایل کاهش صادرات پاکستان به افغانستان و روابط دو کشور توضیح داد.

واکنش امریکا به اظهارات پاکستان در سازمان ملل در قبال افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
واکنش امریکا به اظهارات پاکستان در قبال افغانستان

آقای علی ناصر با تائید کاهش بیش از ۵۰ درصد صادرات پاکستان به افغانستان، دلایل آنرا وجود صادرات غیرقانونی و ایجاد راه‌های جدید وارد کردن اموال از هند و چین خوانده، گفت: "واردات اموال پاکستان به افغانستان حدود ۳ میلیارد دالر را تشکیل می‌داد که اخیراً این مبلغ به ۱.۳ میلیارد دالر، کاهش یافته است. این کاهش مبنی بر چند دلیل صورت گرفته است — در قدم نخست، دو نوع صادرات (قانونی و غیرقانونی) از پاکستان به افغانستان وجود دارد. متاسفانه اکثر اموالی که برای صادر شدن به افغانستان اختصاص داده شده اند، به افغانستان نمی‌رسند. این اموال به نام صادرات به افغانستان ثبت می‌شوند، اما در واقع در داخل خاک پاکستان مورد استفاده قرار می‌گیرند، این کار به‌خاطر حفظ مصارف کمرگی صورت می‌گیرد. که اخیراً دولت ما برای جلوگیری از این کار، اقدامات جدی روی دست گرفته است".
این مقام پاکستانی دلیل دیگر کاهش واردات اموال پاکستانی به افغانستان را آغاز واردات اموال زیاد از هند و چین به افغانستان نامید که به گفته وی، افزایش راه‌های وارداتی اموال هندی به افغانستان، از اهمیت راه‌های وارداتی از پاکستان می‌کاهند.
وی افزود:
"با وجود کاهش واردات پاکستانی به افغانستان، ما قصد داریم تا تعداد اموال صادراتی به افغانستان را افزایش دهیم. بهبود روابط تجاری با افغانستان برای ما بسیار اهمیت دارد. در حال حاضر، پاکستان بیشتر مواد غذایی به افغانستان صادر می‌کند. اما افغانستان تجهیزات و ماشین آلات را از هند و چین وارد می‌کند".
آقای علی ناصر با ذکر اینکه پاکستان با افغانستان موارد مشترک زیادی دارد، گفت: "پاکستان افغانستان را نه‌تنها شریک تجارتی بلکه کشور برادر می‌شمارد. نیاز است تا مقامات هر دو کشور تمام تلاش‌های شان را برای حفظ و تحکیم صلح انجام دهند، زیرا این باعث تقویت دوستی و افزایش روابط تجاری بین ما می‌شود".

متن کامل مصاحبه اختصاصی معاون اتاق‌های تجارت و صنایع پاکستان در سایت آژانس خبری اسپوتنیک منتشر خواهد شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала