ائتلاف " بزرگ" در حال آمادگی برای انتخابات ریاست جمهوری

© Sputnikائتلاف " بزرگ" در حال آمادگی برای انتخابات ریاست جمهوری
ائتلاف  بزرگ در حال آمادگی برای انتخابات ریاست جمهوری - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
با نزدیک شدن انتخابات بازی های سیاسی در افغانستان پیچیده تر می گردد.

به گزارش اسپوتنیک، تقریبأ یک سال از زمانی می گذرد که،عبدالرشید دوستم، معاون اول رياست جمهورى، محمد محقق، معاون دوم رئیس اجرایه و عطا محمد نور، والی پیشین بلخ، ایتلاف برای نجات افغانستان را تشکیل دادند. تعداد زیادی از کارشناسان سیاسی و تحلیلگران در آن زمان ابراز نظر نمودند که این اتحادیه سیاسی دیر یا زود از بین میرود، چون گويا اعضای اش فقط دنبال منافع خود میباشند.

ولی زمان نشان داده است که سیاستمداران نامبرده توانستند نه تنها ایتلاف خود را حفظ نمائد، بلکی گروه های دیگر سیاسی را به طرف خود جلب نمائد. این در حالی است که ارگ و تیم رئیس جمهور اشرف غنی از هیچ تلاش دریغ نکردند تا در بین دوستم محقق و نور اختلافات را ایجاد نمایند.

طوری که اسپوتنیک قبلأ اطلاع داده بود، چندى پيش در شهر انقره ترکیه یک جلسه بزرگ سیاسی برگزار شد که در آن نه تنها رهبران ائتلاف نجات، بلکی سیاسیون مشهور و رهبران قومی مناطق جنوبى و شرقی کشور حضور داشتند: 

— عبدالرشيد دوستم، 
— عطا محمد نور، 
— احمد ضيا مسعود، 
— استاد محمد ناطقى و محمد على محقق (به نمايندگى از طرف استاد محمد محقق)،
— انور الحق احدى،
— همایون همایون،
— نعيم لالى حميدزى، 
— عبدالظاهر قادر.

طبق معلومات دريافت شده از منابع نزدیک به رؤسای ائتلاف نجات، طی این گردهمایی در مورد ايجاد يك ائتلاف بزرگ ملى فيصله شد.

اشتراك كننده گان جلسه انقره به كدام توافقاتى در مورد تشكيل تيم واحد براى اشتراك در انتخابات رياست جمهوری 2019نرسيده اند. ولى يك تعدادى پيشنهادات مشترك را اعلان نمودند كه زمينه را براى يك جا شدن سياستمداران ذكر شده فراهم ميسازد.  

© Sputnikائتلاف " بزرگ" در حال آمادگی برای انتخابات ریاست جمهوری
ائتلاف  بزرگ در حال آمادگی برای انتخابات ریاست جمهوری - اسپوتنیک افغانستان
ائتلاف " بزرگ" در حال آمادگی برای انتخابات ریاست جمهوری

در نشست نامبرده به ویژه، بر نکات ذیل توافق شد: 

— با درنظرداشت اختلاف نظر بر سر توزیع تذکره برقی در سطح دولت و جامعه لازم است روند توزیع تذکره برقی متوقف گردد و راه حل این منازعه با استفاده از تجربه گذشته جستجو شود. به طور مثال، توزیع تذکره برقی مطابق فورم تذکره دوره اعلی حضرت محمد ظاهر شاه یا مطابق فورم تذکره دوره سردار محمد داود خان صورت گیرد.

— با درنظر داشت اینکه احصاییه هوایی نمی تواند پروسه شمارش شفاف نفوس را تضمین نماید و در مجموع یک امر خیالی محسوب می شود نباید از این وسیله استفاده گردد.

— ایجاد حوزه سازی های کوچک برای انتخابات پارلمانی بدون احصاییه دقیق ولسوالی ها به اعتبار انتخابات ضرر میرساند. از این رو حوزه انتخاباتی باید ولایت باقی بماند.

— به احزاب سیاسی در انتخابات باید نقش بیشتر داده شود.

— چون پروسه انتخابات با امنیت و ثبات کشور ارتباط مستقیم دارد باید طرح گسترش پولیس محلی به شصت هزار نفر و تشکیل اردوی محلی هم با کمیت شصت هزار نفر عملی گردد. 

در مجموع امروز واضح است كه رهبران شمال افغانستان توانستند در پى آغاز كمپاين انتخاباتى رياست جمهورى يك ائتلاف بزرگ و پر نفوذ را تشكيل بدهند. فعلأ نميتوان با اطمينان گفت كه ایا اعضاى ائتلاف جديد در مورد ايجاد يك تيم واحد انتخاباتى به موافقه برسنند یا خیر؟

ولى اگر برسند، يك رقيب جدى براى تيم رئيس جمهور اشرف غنى در 2019 به وجود می آيد. از اين رو ارگ ریاست جمهوری اخیرأ دوباره تلاش های خویش را فعال ساخته است تا در بین رهبران ائتلاف اختلافات را ایجاد نماید.

به نظر میرسد که مصاحبه اخیر تلفونی رئیس جمهور غنی با جنرال دوستم که طی سفر آقای غنی به ترکیه صورت گرفت در چهارچوب این تلاشها انجام شد. احتمالأ تیم آقای غنی از طریق بهبود روابط با معاون اول ریاست جمهوری میخواهد جنرال دوستم را از ائتلاف بزرگ ملی دور نماید.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала