روابط افغانستان و پاکستان؛ رفاقت یا رقابت؟

© Sputnikروابط افغانستان و پاکستان؛ رفاقت یا رقابت؟
روابط افغانستان و پاکستان؛ رفاقت یا رقابت؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
معاون اتاق‌های تجارت و صنایع پاکستان در مصاحبه اختصاصی با آژانس خبری اسپوتنیک درمورد عضویت افغانستان در سازمان شانگهای و روابط تجاری پاکستان با افغانستان توضیح داده، افغانستان را نه‌تنها یک شریک بلکه کشور برادر برای پاکستان خواند.

سید مظهر علی ناصر، معاون اتاق‌های تجارت و صنایع پاکستان (FPCCI) که در برای اشتراک در همایش بین‌المللی اقتصادی سن پترزبورگ به روسیه آمده است، طی مصاحبه اختصاصی با آژانس اسپوتنیک، درمورد موضع پاکستان در قبال کسب عضویت افغانستان در سازمان همکاری شانگهای، دلایل کاهش صادرات پاکستان به افغانستان و روابط دو کشور توضیح داد.

آقای علی ناصر با تایید کاهش بیش از ۵۰ درصد صادرات پاکستان به افغانستان، دلایل آنرا وجود صادرات غیرقانونی و ایجاد راه‌های جدید وارد کردن اموال از هند و چین خوانده، گفت: "واردات اموال پاکستان به افغانستان حدود ۳ میلیارد دالر را تشکیل می‌داد که اخیراً این مبلغ به ۱.۳ میلیارد دالر، کاهش یافته است. این کاهش مبنی بر چند دلیل صورت گرفته است — در قدم نخست، دو نوع صادرات (قانونی و غیرقانونی) از پاکستان به افغانستان وجود دارد. متاسفانه اکثر اموالی که برای صادر شدن به افغانستان اختصاص داده شده اند، به افغانستان نمی‌رسند. این اموال به نام صادرات به افغانستان ثبت می‌شوند، اما در واقع در داخل خاک پاکستان مورد استفاده قرار می‌گیرند، این کار به‌خاصر حفظ مصارف کمرگی صورت می‌گیرد. که اخیراً دولت ما برای جلوگیری از این کار، اقدامات جدی روی دست گرفته است".

این مقام پاکستانی دلیل دیگر کاهش واردات اموال پاکستانی به افغانستان را آغاز واردات اموال زیاد از هند و چین به افغانستان نامید که به گفته وی، افزایش راه‌های وارداتی اموال هندی به افغانستان، از اهمیت راه‌های وارداتی از پاکستان می‌کاهند.

وی افزود:

"با وجود کاهش واردات پاکستانی به افغانستان، ما قصد داریم تا تعداد اموال صادراتی به افغانستان را افزایش دهیم. بهبود روابط تجاری با افغانستان برای ما بسیار اهمیت دارد. در حال حاضر، پاکستان بیشتر مواد غذایی به افغانستان صادر می‌کند. اما افغانستان تجهیزات و ماشین آلات را از هند و چین وارد می‌کند".

آقای علی ناصر با ذکر اینکه پاکستان با افغانستان موارد مشترک زیادی دارد، گفت: "پاکستان افغانستان را نه‌تنها شریک تجاری بلکه کشور برادر می‌شمارد. نیاز است تا مقامات هر دو کشور تمام تلاش‌های شان را برای حفظ و تحکیم صلح انجام دهند، زیرا این باعث تقویت دوستی و افزایش روابط تجاری بین ما می‌شود".

 سید مظهر علی ناصر در رابطه به موضع پاکستان در قبال کسب عضویت افغانستان در سازمان همکاری شانگهای و جواب به اینکه آیا افغانستان در چوکات این سازمان یک شریک تجاری و یا رقیب پاکستان خواهد بود، گفت:

"سازمان شانگهای میدان رقابت نه بلکه زمینه برای همگرایی منطقوی است که در آن همه باهم یکجا کار می‌کنند. به همین دلیل پاکستان و هند در سال ۲۰۱۷ عضویت این سازمان را بدست آوردند. افغانستان در حال حاضر عضو ناظر سازمان همکاری شانگهای می‌باشد و من مطمئن هستم که افغانستان به‌زودی عضویت کامل این سازمان را بدست خواهد آورد. ظرفیت صادراتی افغانستان در حال حاضر حدود ۵ میلیارد دالر است و من امیدوارم که با عضویت افغانستان در سازمان شانگهای، این مبلغ افزایش یابد. همکاری منطقوی برای تجارت پاکستان اهمیت زیاد دارد. به همین دلیل ما به افغانستان به عنوان یک شریک مهم و استراتژیک منطقوی می‌نگریم".

معاون اتاق‌های تجارت و صنایع پاکستان با اشاره به اینکه امروز کشورهای عضو سازمان شانگهای ۴۴ درصد نفوس جهان را تشکیل می‌دهند و ۱۷ درصد نفوس جهان در کشورهای ناظر در این سازمان، بسر می‌برند، گفت: "بندرهای ما به‌روی کشورهایی که بتوانند عضویت سازمان همکاری شانگهای را بدست آورند، باز خواهند بود و به این کشورها ترجیح داده خواهد شد. ما می‌بینیم که در چوکات سازمان همکاری شانگهای، میان کشورها یک شراکت استراتژیک و مهم در حال ایجاد است".

جای خالی افغانستان در بزرگترین نشست بین‌المللی اقتصادی در روسیه - اسپوتنیک افغانستان
جای خالی افغانستان در بزرگترین نشست بین‌المللی اقتصادی در روسیه

همایش بین‌المللی اقتصادی سن پترزبورگ که هر سال در شهر سن پترزبورگ روسیه با حضور هزاران شرکت‌کننده از بیشتر از ۱۰۰ کشور جهان برگزار می‌شود، برای ۲۲ مین بار در سال جاری میلادی به تاریخ ۲۴ می با حضور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، شینزو آبه، نخست وزیر جاپان، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، صدها مقام بلندپایهو حدود ۱۵ هزار اشتراک کننده از سراسر جهان، آغاز به کار کرد.

قابل یادآوریست که باوجود دعوت رسمی برای اشتراک هیأت افغانستان، هیچ یک از مقامات کشور در این همایش بزرگ اقتصادی حضور پیدا نکرد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала