واکنش افغانستان به “سلب خودمختاري” مناطق قبايلی پاکستان

© AP Photo / B.K. Bangashواکنش افغانستان به “سلب خودمختاري” مناطق قبايلی پاکستان
واکنش افغانستان به “سلب خودمختاري” مناطق قبايلی پاکستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پارلمان پاکستان روز پنجشنبه، با اکثريت آراء طرح ادغام مناطق قبايلي اين کشور را با ايالت خيبر پختونخواه تصويب کرد.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از خبرگزاری های افغانستان، در پي تصميم پارلمان پاکستان مبني به ادغام مناطق قبايل با ايالت خيبر پختونخواه اين کشور، وزارت سرحدات و قبايل افغانستان گفته است، درباره اين طرح بايد با افغانستان نيز مشورت مي‌شد.
پارلمان پاکستان روز پنجشنبه، با اکثريت آراء طرح ادغام مناطق قبايلی اين کشور را با ايالت خيبر پختونخواه تصويب کرد.
دولت افغانستان این اقدام حکومت پاکستان را یک‌جانبه خوانده‌است و افزوده که باید در این مورد با دولت کابل گفت‌وگو صورت می‌گرفت.
مقام‌ها در وزارت سرحدات و قبایل در این رابطه گفتند که وزارت خارجۀ افغانستان به‌ زودی تصمیم خود را در این مورد اعلام خواهد کرد.
به اساس اظهارات مقام‌ها، منطقه‌یی که به تازه‌گی مسوده ادغام آن به پارلمان پاکستان ارایه گردیده، از جمله مکان‌های اند که به اساس فیصلۀ هند بریتانوی با دولت افغانستان گفت‌وگو صورت گیرد.
از سوی‌هم، باید گفت مناطقی که مسودۀ ادغام آن به پارلمان پیشنهاد شده، شماری از سران مکان‌های قبایلی با این تصمیم حکومت پاکستان نیز واکنش نشان دادند و افزوده که این تصمیم حکومت آن کشور را قبول ندارند.
به اساس تصمیم هند بریتانوی و افغانستان در قبال مناطق قبایلی، این مکان‌ها باید تا اندازه‌یی در کارشان مستقل باشند.
گفتنی‌ست که حکومت پاکستان قبل از این مناطق قبایلی را که در آن سوی خط دیورند موقعیت دارند، به شکل فدارالی اداره می‌کردند.
تا هنوز این مسوده از سوی مجلس سنای پاکستان مورد تایید قرار نگرفته؛ درصورتی که این تصمیم از سوی آن سنا نیز قبول گردد، مناطق قبایلی رسما زیر کنترول اسلام‌آباد خواهد درآمد.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала