پیروز پیوندهای بازرگانی افغانستان و پاکستان کیست؟

© REUTERS / Faisal Mahmoodپیروز پیوندهای بازرگانی افغانستان و پاکستان کیست؟
پیروز پیوندهای بازرگانی افغانستان و پاکستان کیست؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
افغانستان در سالهای اخیر در پی فشارهای پاکستان می خواهد این فشارها را کاهش و راه هایی دیگری برای بازرگانی اش پیدا کند.

معاون اتاق‌های تجارت پاکستان از کاهش بی‌سابقه صادرات به افغانستان خبر داد - اسپوتنیک افغانستان
معاون اتاق‌های تجارت پاکستان از کاهش بی‌سابقه صادرات به افغانستان خبر داد
به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، نشریه «دیپلمات» جاپان در یادداشتی ضمن بررسی پیوندهای بازرگانی افغانستان و پاکستان نوشت که مناقشات سیاسی دو کشور بر این مناسبات تاثیر منفی گذاشته است.

این رسانه جاپانی نوشته است، که پاکستان با مسدود کردن ناگهانی گذرگاه‌های مرزی، درخواست ارائه مدارک غیر ضروری از بازرگانان افغانستان در بنادر این کشور، ایجاد روندی عذاب‌آور زیر عنوان ایست‌های امنیتی و همچنین ایجاد موانعی بر سر بازرگانی با هند تلاش کرده است تا فشارهای جدی را بر اقتصاد افغانستان اعمال کند.

براساس این گزارش، راهبرد اسلام‌آباد بر کاهش سرعت رشد اقتصادی افغانستان و احیای فشارهای سیاسی از طریق دیگر کانال‌ها تاکید دارد.

گفته می‌شود، که هدف از این رویکرد اسلام‌آباد مجبور کردن بازرگانان افغانستان به خرید کالاهای پاکستانی به جای واردات کالای دیگر کشورها است.

دیپلمات در ادامه نوشته است، که راهبرد اسلام‌آباد در عمل اما نتیجه معکوس داشته و سبب شده تا افغانستان برای کاهش وابستگی به پاکستان به ایجاد راه‌های جایگزین متوسل شود.

این رسانه با اشاره به جایگزینی بنادر پاکستانی با بنادر چابهار و بندرعباس در ایران نوشت که این موضوع سبب کاهش شدید حجم معاملات کابل-اسلام‌آباد و افزایش معاملات با ایران شد.

این رویکرد پاکستان نه تنها سبب کاهش قابل توجهی از سهم پاکستان در بازار افغانستان شد بلکه از دستیابی دولت اسلام‌آباد به فرصت‌های اقتصادی بالقوه در منطقه نیز جلوگیری می‌کند.

با این حال، افغانستان در نقطه اتصال چند راهرو اقتصادی بزرگ بین‌المللی قرار دارد و در منطقه نیز از موقعیت راهبردی برخوردار است که کشورهای آسیای مرکزی را با دیگر کشورهای جهان متصل می‌کند.

از سوی دیگر نیز هند برای نفوذ اقتصادی و سیاسی در آسیای مرکزی از طریق افغانستان با چین رقابت می‌کند و کشورهای آسیای مرکزی نیز برای ایجاد پروژه‌های انرژی، خط آهن و دیگر پروژه‌های ارتباطی در منطقه تلاش می‌کنند.

این در حالیست، که پاکستان نیز در پی آن است تا از طریق افغانستان به بازارهای سودآور آسیای مرکزی دست یابد.

با این حال دولت افغانستان در واکنش به محدودیت‌هایی که پاکستان برای پیوندهای بازرگانی کابل و دهلی‌نو ایجاد کرده بود تصریح کرده که از خاک خود اجازه دسترسی اسلام‌آباد به آسیای مرکزی را نخواهد داد.

یادآوری می کنیم، که پاکستان در سالهای گذشته پس از درگیری های مرزی برای زیر فشار قرار دادن افغانستان گذرگاه های مرزی اش را چندین بار بسته کرده بود.     

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала