اعتراض شهروندان پروان و بامیان به روند توزیع شناسنامه برقی + عکس

© Photo / اداره ثبت احوال نفوس/فیسبوکاعتراض شهروندان پروان و بامیان به روند توزیع شناسنامه برقی + عکس
اعتراض شهروندان پروان و بامیان به روند توزیع شناسنامه برقی + عکس - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
معترضان توزیع شناسنامه‌های الکترونیک را خلاف ارشادات شریعت اسلامی می‌دانند.

به گزارش اسپوتنیک، به دنبال آغاز روند توزیع شناسنامه‌های برقی از سوی رئیس جمهور و واکنش‌ها در برابر آن، در تازه‌ترین مورد، امروز ده‌ها تن از فعالان مدنی در پروان با گردهمایی در شهر چاریکار مخالفت‌شان را با آغاز این روند اعلام کرده و خواستار توقف آن شدند.

محمدشفیع مشفق، عضو رهبری بورد نهادهای مدنی و یعقوب رسولی از فعالان مدنی پروان می‌گویند، خداوند در قرآن از «شعبه‌ها و قبایل» مختلف در میان انسان‌ها حرف زده است اما تصمیمی که اکنون ریاست جمهوری در خصوص توزیع شناسنامه‌های برقی گرفته است، در تضاد با این گفتۀ قرآن قرار دارد، بنابراین مردم در برابر آن می‌ایستند.

افزون بر این، شرکت‌کنندگان این همایش تلاش حکومت برای توزیع شناسنامه به کوچی‌ها در پروان و توزیع شناسنامه به بانوی نخست کشور را به باد انتقاد می‌گیرند و آن را خلاف قانون اساسی کشور و خواست مردم می‌خوانند.

در پایان، فعالان مدنی پروان با صدور یک قطعنامۀ پنج ماده‌یی خواستار توزیع شناسنامۀ برقی بر مبنای قانون تصویب‌شدۀ مجلس نمایندگان در سال 1393 شدند و به حکومت هشدار دادند که اگر به این خواست آنان توجه نکند، به اعتراض‌های گسترده‌یی دست خواهند زد.

در همین حال، ده‌ها تن از شهروندان بامیان نیز امروز در اعتراض به توزیع شناسنامه‌های برقی طی یک گردهمایی گفتند، فرمان رئیس جمهور مبنی بر توزیع این شناسنامه‌ها یک عمل مستبدانه و «افغان» برای تمام مردم کشور یک هویت تحمیلی است.

یادآوری می کنیم، که چند هفته پیش محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان روند توزیع شناسنامه های برقی را آغاز کرد که از پس اقوام مختلف افغانستان با درج واژه افغان در شناسنامه های شان مخالفت کرده اند و آنها می گویند، که این واژه تنها به یک قوم خاص تعلق دارد.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала