روسیه: سازمان همکاری شانگهای به یک سازمان جهانی مبدل شد

© Sputnik / Michael Klimentyevروسیه: سازمان همکاری شنگهای به یک سازمان جهانی مبدل شد
روسیه: سازمان همکاری شنگهای به یک سازمان جهانی مبدل شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ایگور مورگولوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه معتقد است که سازمان همکاری شانگهای پس از پیوستن هند و پاکستان ابعاد واقعی منطقه ای به دست آورده است.

به گزارش اسپوتنیک، ایگور مورگولوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه روز سه شنبه در مراسم افتتاحیه کنفرانس بین المللی " روسیه — چین، همکاری در عصر جدید" که در پکن برگزار گردید، گفت: هند و پاکستان با به دست آوردن عضویت کامل این سازمان ، شنگهای را گفته می توانیم از یک سازمان منطقه‌ای، به سازمان جهانی مبدل نمود.
وی خاطرنشان کرد که "امروز سازمان همکاری شنگهای تقریبا 44 درصد از جمعیت جهان و بیش از 20 درصد از تولید ناخالص جهان را تشکیل می دهد. این سازمان در زمینه امنیت، مبارزه با تروریسم، افراط گرایی، قاچاق مواد مخدر فعالانه کار می کند و وظایف بسیار دشوار، مثلا حل و فصل اوضاع افغانستان را بر عهده دارد.
معاون وزیرامور خارجه روسیه افزود که سازمان شانگهای یک نوع جدیدی است که شامل همکاری سودمند دوجانبه،بوده و اساس آن را برابری، احترام به تنوع فرهنگ ها، تعامل همگانی بر اساس اصول امنیت برابر و پایدار، تشکیل می دهد
سازمان همکاری شانگهای سازمانی میان‌دولتی است که برای همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی تشکیل شده‌است. این سازمان در سال 2001 توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان با هدف برقرار کردن موازنه در برابر نفوذ امریکا و ناتو در منطقه، بنیانگذاری شد. نقش اساسی و تعیین کننده سازمان همکاری شانگهای را فقط دو کشورچین و روسیه تشکیل می‌دهند. این سازمان در اصل یک ترکیب جدید سازمان «شانگهای 5» است که در سال 1996 تأسیس شده بود، ولی نام آن پس از عضویت ازبکستان به «سازمان همکاری شانگهای» تغییر داده شد.

علاوه بر اعضای اصلی، ابتدا مغولستان در سال 2004 و یک سال بعد ایران، پاکستان، هند و افغانستان در سال 2012 و پس از آن بلاروس به عنوان عضو ناظر به سازمان ملحق شدند.
نقش این سازمان از زمان تأسیس آن تاکنون در منطقه افزایش یافته‌است. این سازمان، بر خلاف سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و پیمان ورشو سابق، هنوز یک معاهده دفاعی چندجانبه به شمار نمی‌رود.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала