دوستم و غنی: بهبود روابط یا تشدید مخالفتها؟

© Sputnik / Said Tsarnaev /  مراجعه به بانک تصاویر جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری افغانستان
جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
چندی قبل بعضی رسانه ها خبر دادند که بعد از صحبت اخیر تلیفونی بین عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست جمهوری و رئیس جمهور اشرف غنی روابط میان ایشان رو به بهبود است. مگر بر اساس معلوماتی که در اختیار اسپوتنیک قرار دارد، وضعیت چنین نیست.

تیم جنرال دوستم معتقد است که ارگ ریاست جمهوری به تلاش های خویش غرض تضعیف موضع گیری های معاون اول در داخل افغانستان ادامه میدهد و مذاکرات اخیر بین دوستم و غنی جزء از این برنامه است. به باور اطرافیان جنرال دوستم: هر وقتی که جنبش ملی اسلامی افغانستان همراه با دیگر احزاب سیاسی اتحادیه سیاسی را ایجاد نمایند، ارگ عاجل گفتگوی نمایشی را با معاون اول آغاز میکند.

دوستم در یک قدمی ارگ قرار دارد - اسپوتنیک افغانستان
دوستم در یک قدمی ارگ ریاست جمهوری
مثال تازه مصاحبه اخیر تلیفونی اشرف عنی با عبدالرشید دوستم است. چند هفته قبل بعد از ایجاد ائتلاف بزرگ ملی در پی جلسه انقره با نقش فعال جنرال دوستم، تیم آقای غنی عاجل تماس های جدید را میان رئیس جمهور و معاون اول پیشنهاد نمود. طبق اطلاعات دریافت شده، مصاحبه تلیفونی ایشان نه در وقت سفر آقای غنی به ترکیه، بلکه چند روز پیش از آن صورت گرفت. طی این مذاکرات معاون اول تقاضا نمود تا حکومت افغانستان مانع بازگشت اش به افغانستان نگردد و تاکید کرد که میخواهد به بهبود وضعیت امنیتی در مناظق شمالی کشور مساعدت نمائد. ولی این حسن نیت معاون اول از سوی رئیس جمهور رد شد. به گفته منابع اسپوتنیک، آقای غنی اشاره نمود که تا به حال وقت برای بازگشت جنرال دوستم نرسیده است.

حلقات نزدیک به معاون اول به این نظر هستند که آغاز گفتگوی جدید یک حیله تیم آقای غنی میباشد که هدف اصلی اش جلوگیری از تقویت ائتلاب بزرگ ملی در آستانه مبارزه انتخابات 2019 است. در پشت پرده آرگ برنامه کلان راه اندازی شده است تا به موضع گیری سیاسی جنرال دوستم و جنبش ملی اسلامی افغانستان ضرر برساند.

بازگشت جنرال دوستم، شرط شرکت در انتخابات - اسپوتنیک افغانستان
بازگشت جنرال دوستم، شرط شرکت در انتخابات

به طور مثال، تعداد زیادی از مراکز ثبت نام رایدهنگان در ولایت های شمالی افغانستان تا به حال بسته هستند. این در حالیست که اکثریت باشندگان این مناطق، طرفداران جنرال دوستم و سایر رهبران ائتلاف بزرگ ملی میباشند. درج نکردن این شهروندان در فهرست رایدهندگان، پشتبانی سیاسی جنبش ملی اسلامی افغانستان و متحدین اش را کاهش میدهد.

همزمان تیم آقای غنی استراتیژی منظم را روی دست گرفته است تا از بین سیاستمداران ازبکی افغانستان رقیبان جنرال دوستم را رشد دهند. برای این هدف امتیازات مختلف به بعضی چهره های مشهور، از جمله آقای شاکر کارگر، نماینده خاص رئیس جمهور در امور کشورهای مشترک المنافع، آقای متین بیگ، رئیس اداره مستقل ارگانهای محلی افغانستان، آقای نقیب الله فایق، رئیس عمومی اداره ملی ستندرد افغانستان، و غیره داده شده است. گفته میشود که میان ارگ و مخالفان سابقه جنرال دوستم چون سعید نورالله و عالم ساعی تماسها هم جریان دارند.

با درنظر داشت وضعیت فعلی معاون اول ریاست جمهوری و حلقه نزدیک اش ابتکار آقای غنی مبنی بر آغاز مذاکرات جدید بسیار با احتیاط پذیرفتند. واضح است که با حفظ سیاست فعلی مخالفت های سیاسی میان رئیس جمهور و معاون اول اش ادامه خواهد یافت و احتمال آن وجود دارد که ممکن در انتخابات ریاست جمهوری 2019 اشرف غنی و عبدالرشید دوستم در دو سنگر مخالف قرار بگیرند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала