پدرام: شمال را خود مختار می سازیم

© Photo / U.S. Armyپدرام: شمال را خود مختار می سازیم
پدرام: شمال را خود مختار می سازیم - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نماینده بدخشان در پارلمان در میان صدها تن از هواداران و معترضان هویت‌خواهی در تالقان مرکز تخار می‌گوید، اگر خواست‌های مدنی مردم از سوی حکومت نادیده گرفته شود، جنگ داخلی کلید می‌خورد.

لطیف پدرام: نام افغانستان را به خراسان تبدیل کنیم + ویدیو - اسپوتنیک افغانستان
لطیف پدرام: نام افغانستان را به خراسان تبدیل کنیم + ویدیو
به گزارش اسپوتنیک به نقل از سلام وطندار، لطیف پدرام از رای‌زنی‌ها دربارۀ ایجاد پایگاه‌های نظامی در شمال خبر می‌دهد و می‌گوید، در صورت دوام این وضعیت، شمال افغانستان را خودمختار اعلام می‌کند و از سربازان غیرپشتون می‌خواهد که دیگر به دستور محمداشرف غنی نجنگند.

این عضو مجلس راه حل مشکلات افغانستان را اجماع ملی می‌داند و می‌گوید، اگر حکومت به تنش‌های قومی ادامه دهد، آن‌ها گزینۀ تغییر نام افغانستان را روی دست خواهند گرفت:- "خراسان تمام اقوام افغانستان را در بر می‌گیرد، زیرا دیگر اقوام بیشتر از قوم پشتون‌اند و به همین اساس خراسان نام بهتری برای افغانستان است".

لطیف پدرام حکومت کنونی را مستبد می‌خواند و می‌گوید، که مردم در برابر تحمیل هویت یک قوم ایستاده می‌شوند.

سپس عصمت قربانی، نمایندۀ مردم تخار در شورای ولایتی نیز گفت: اگر خواست‌های مردم شنیده نشود، آمادۀ گرفتن تفنگ و رفتن به جنگ‌اند. او از حکومت می‌خواهد به تنش‌های قومی بیشتر از این دامن نزند.

خیرمحمد تیمور فرمانده پیشین پولیس تخار و یکی از اعضای ارشد جنبش ملی نیز در میان معترضان هویت‌خواهی می‌گوید، حکومت به دنبال حذف دیگر اقوام است، اما مردم اجازۀ چنین کاری را نخواهند داد.

آقای تیمور می‌افزاید، مردم آزادی را به قیمت خون خود به دست آورده‌اند و «هرگز اجازه نخواهند داد از سوی یک گروه فاشیست تحقیر و توحین شوند.» او می‌گوید، مردم حاضرند، برای هویت‌شان مبارزه کنند.

با این حال، شاه‌حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور در پاسخ به این گفته‌ها می‌گوید، که آقای پدرام از دیگر اقوام افغانستان نمایندگی نمی‌کند و این که سربازان زیر فرمان چه کسی بجنگند یا نجنگند موضوعی در سطح سراسر کشور است.

یادآوری می کنیم، که آغاز روند توزیع شناسنامه‌های برقی با وجود اختلافات با مخالفت‌های بسیاری همراه بود. معترضان در ولایت‌های مختلف از جمله تخار، پروان، پنجشیر، بلخ، بامیان و بدخشان مخالفت خود را نسبت به درج واژۀ افغان در این شناسنامه‌ها نشان دادند و هنوز این مخالفت‌ها در گوشه‌وکنار کشور دیده می‌شود.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала