در افغانستان در یکه ماه گذشته بیشتر از ۵۰۰ غیرنظامی کشته و زخمی شدند

© AFP 2023 / Wakil Kohsarدر افغانستان در یکه ماه گذشته بیشتر از ۵۰۰ غیرنظامی کشته و زخمی شدند
در افغانستان در یکه ماه گذشته بیشتر از ۵۰۰ غیرنظامی کشته و زخمی شدند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گروه دادخواهی و حفاظت از غیر نظامیان یا سی پی ای جی، در گزارش تازه اش گفته است، یافته‌های آنها نشان می‌دهد که در یک ماه گذشته ۱۸۳ غیر نظامی در افغانستان کشته شده و ۳۳۷ نفر دیگر زخمی گردیده اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از جمهور، این نهاد تلفات غیر نظامیان را در ۲۳ ولایت افغانستان بررسی کرده و گفته است که در مدت یک ماه بیشتر از ۶۰ رویداد که شامل حملات انتحاری، انفجار ماین کنار جاده، فرود آمدن راکت، کشتارهای هدف مند و عملیات شبانه بوده اند، منجر به کشته و زخمی شدن این مقدار غیر نظامیان گردیده است که در میان آن زنان و کودکان نیز شامل اند.

کشته و زخمی شدن بیش از نه‌هزار و چهارصد غیرنظامی در یک سال - اسپوتنیک افغانستان
کشته و زخمی شدن بیش از نه‌هزار و چهارصد غیرنظامی در یک سال

گروه دادخواهی و حفاظت از غیر نظامیان گفته است هرچند در ماه می شمار کشته شده‌گان غیر نظامی در افغانستان نسبت به ماه اپریل کاهش یافته است، اما شمار زخمی ها غیر نظامی افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته اند.
بر اساس گزارش‌ها در ماه اپریل امسال، ۱۸۸ غیر نظامی کشته و بیشتر از ۳۰۰ غیر نظامی دیگر زخمی شده بودند.
ولایت های که در این گزارش این نهاد شاهد بیشترین کشته شده‌گان غیر نظامی بوده است، ننگرهار، کندهار و خوست اند که در آن تجمعات غیر نظامی هدف قرار گرفته اند. ولایت ننگرهار با داشتن ۴۶ کشته از غیر نظامیان، در صدر ولایات افغانستان در ماه می قرار دارد. در حالی که در ماه اپرین بیشترین افراد غیر نظامی در کابل کشته شده بودند.
در گزارش این نهاد آمده است که تلفات غیر نظامیان در ماه می بیشتر رد شهرهای ولایات رخ داده اند. با این حساب، گروه های تروریستی *طالبان و *داعش با حمله به مراکز شهرهای افغانستان در پی آسیب رساندن بیشتر به غیر نظامیان بوده و با این کار شان وحشت گسترده تر را در میان مردم ایجاد کرده اند.

© Sputnik / JAKانفجار در کابل
انفجار در کابل  - اسپوتنیک افغانستان
انفجار در کابل

پیش از این یوناما نیز با نشر گزارشی از افزایش تلفات غیر نظامیان ابراز نگرانی کرده و گفته بودند که هدف قرار دادن غیر نظامیان، جنایت جنگی است و گروه های درگیر در افغانستان باید برای حفاظت از غیر نظامیان تلاش کنند.
هدف قرار گرفتن غیر نظامیان در افغانستان عمده ترین نگرانی سازمان‌های جهانی و داخلی حقوق بشری است و تا جای که بارها این نهادها حتا نیروهای دولت افغانستان را نیز متهم به ارتکاب جرایم جنگی کرده اند.
یوناما به کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در بررسی های که از حمله ارتش در ولسوالی دشت ارچی ولایت کندز داشتند، حکومت افغانستان را به عدم دقت در عملیات‌های شان متهم کرده و حمله به یک محفل دستار بندی در ولایت کندز را جنایت جنگی خواندند.
رویدادی که سبب شد رئیس جمهور در دیدار با اعضای خانواده قربانیان این رویداد از آنها معذرت خواهی کند، هر چند حکومت افغانستان به ویژه وزارت دفاع در آن زمان اعلام کردند که در این حمله سران طالبان را هدف قرار داده و نزدیک به بیست سردسته و رهبر این گروه را کشته اند.
گروه دادخواهی و حفاظت از غیر نظامیان متشکل از بیست نهاد غیر دولتی است که در زمینه صلح و جنگ فعال اند. این گروه در گزارش شان خواستار آسیب نرساندن به غیر نظامیان شده از گروه‌های درگیر در افغانستان خواسته است که به مناسبت ما رمضان نیز که شده به امنیت غیر نظامیان توجه کنند.
این در حالیست که روز گذشته گزارش‌های در ولایت ننگرهار به نشر رسید که در عملیات شبانه نیروهای ویژه چهار غیر نظامی که اعضای یک خانواده بودند کشته شدند.
هفته پیش نیز در ولایت ننگرهار، در یک عملیات ویژه شبانه، ۹ غیر نظامی که اعضای خانواده فضل الهادی مسلمیار رئیس مجلس سنا نیز در میان آنها بود، کشته شدند و هشت تن دیگر به شمول یک زن زخمی گردید.
حکومت افغانستان و گروه‌های طالب و داعش تا هنوز در مورد این گزارش واکنش نشان نداده اند.
*داعش و طالبان هر دو به تصمیم محکمه عالی فدرال روسیه یک گروه تروریستی جهانی شناخته شده است.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала