محاکمۀ صحرایی در کابل

© AP Photo / Reza Shirmohammadiمحاکمۀ صحرایی در کابل
محاکمۀ صحرایی در کابل - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی به نشر رسیده و در آن صدای التماس دخترخانمی به گوش می‌رسد که ظاهراً در ولسوالی قره‌باغ کابل با 4 مرد در یک دادگاه صحرایی محاکمه می‌شوند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از سلام‌وطندار، افراد گروهی که خودشان را "مجاهدین" می‌خوانند در پانزدهم رمضان 4 مرد را به‌خاطر انتقال یک دختر از شهر کابل به ولسوالی قره‌باغ، توبیخ و بر آنان حد شرعی را اجرا می‌کنند، اگرچه دختر پیوسته و با التماس می‌گوید: "ملا صاحب، کاری انجام نداده‌ام".

بلال صدیقی، سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر می‌گوید، دادگاه‌های صحرایی در افغانستان افزایش یافته و ضعف حاکمیت قانون و دولت از علت‌های افزایش این رویداد است.

در کنار خیل عظیمی از منتقدان به چیزی که ویدیو بیانگر آن است، شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی از آن دفاع کرده و کار گروه "مجاهدین" را یک "عمل اسلامی" می‌دانند، اما آقای صدیقی از حکومت می‌خواهد که عاملان این قضیه را هرچه زودتر دستگیر و محاکمه کند.
ودیر صافی، استاد دانشگاه و حقوق‏دان نیز می‌گوید، پیگیری اعمال خلاف قانون کارکرد قانونی می‌خواهد و نباید هر فرد، گروه یا نهادی خودسرانه مردم را اذیت کند.
با این حال اما، حشمت استانکزی، سخنگوی فرماندهی پولیس کابل، صحت این ویدیو را تأیید نمی‌کند و می‌گوید، به پولیس ولسوالی قره‌باغ گفته شده که این قضیه را به‌صورت جدی پیگیری کند.
هرچند این نخستین‌بار نیست که گروهی از مردان به‌دلیل آن‌چه که تطبیق شریعت خوانده می‌شود، دادگاه‌های صحرایی برگزار می‌کنند و چنین پدیده‌یی در مناطق مختلف افغانستان رایج است، اما برپایی دادگاه صحرایی در چند کیلومتری پایتخت، نگرانی‌هایی را در مورد حاکمیت دولت در ولسوالی‌های کابل خلق کرده است.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала