برای 7 میلیون رأی‎دهنده 18 میلیون برچسپ چاپ شده است

© Flickr / ResoluteSupportMediaبرای 7 میلیون رأی‎دهنده 18 میلیون برچسپ چاپ شده است
برای 7 میلیون رأی‎دهنده 18 میلیون برچسپ چاپ شده است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کمیسیون انتخابات می‌گوید که براساس برآورد این کمیسیون 5 تا 7 میلیون رای دهنده برای انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی ثبت نام خواهند کرد. اما این کمیسیون 18 میلیون برچسب انتخاباتی چاب کرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، بربیناد آمارهای این کمیسیون، تاکنون چهارمیلیون و 600هزار تن در سراسر کشور ثبت نام کرده اند که 32درصد آنان زنان استند و کابل هنوز هم بیش ترین آمار ثبت نام شده گان را دارد.
اما این کمیسیون برای این تعداد از رأی دهنده‌گان 18میلیون برچسپ چاپ کرده است.

ثبت نام ۱۳۰۰ تن برای نامزدی در انتخابات مجلس نمایندگان و شورای ولسوالی - اسپوتنیک افغانستان
ثبت نام ۱۳۰۰ تن برای نامزدی در انتخابات مجلس نمایندگان و شورای ولسوالی

سید حفیظ الله هاشمی، عضو کمیسیون مستقل انتخابات در این باره بیان داشت: "کتاب‌هایی که چاپ شده اند، 30هزار جلد کتاب شده که در هر کتاب می شود که 600 نفر را ثبت نام کرد".
نهادهای نظارت کنندۀ انتخابات، چاپ بی رویه این برچسپ‌ها را پرسش برانگیز و زمینه ساز تقلب‌های گسترده می‌دانند.
یوسف رشید، رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان می‎گوید: "این می تواند که مورد سو استفاده قرار بگیرد و همانند گذشته، مثلی که ما اوراق خالی رأی دهی را به ولایت ها روان می کردیم به هر مرکز و محل که از آن مانند چک سفید استفاده می شد می تواند که همین خاصیت را به خود پیدا بکند و انتخابات را به فساد بکشاند".
از سویی دیگر، در حالی که کمیسیون مستقل چندی پیش نام‌های سه تن را همچون نامزد ریاست دبیرخانۀ این کمیسیون به ریاست جمهوری فرستاده است، اما ریاست جمهوری می‌گوید که باید نام‌های بیشتری برای نامزدی این کرسی فرستاده شود.
شاه حسین مرتضوی، معاون سخن‌‎گوی رئیس جمهور گفت: "از کمیسیون محترم خواسته شده است تا در کنار اسامی سه تن افراد واجد شرایط بیش تری در این فهرست اضافه شود تا ما بتوانیم با توجه به اهمیت این سمت یک فرد شایسته را انتخاب کنیم".
نهادهای نظارت کنندۀ خواست ارگ ریاست جمهوری را برای فرستادن نام‌های بیشتر غیرقانونی می‌دانند.
صغرا سعادت، سخن‌گوی بنیاد انتخابات شفاف افغانستان بیان داشت: "در پی جا به جا کردن مهره های خود شان در کمیسیون انتخابات، به ویژه در بخش عملیاتی این نهاد، استند".
در حدود بیست روز پیش، شهلاحق، سرپرست دبیرخانۀ کمیسیون انتخابات پس از آن‌که نصب برچسپ بر کاپی شناس‌نامه‌ها جنجالی شد، از سمتش کنار رفت.
به کار نیفتادن بانک اطلاعاتی کمیسیون مستقل انتخابات هنوز هم یکی از انتقادها در برابر این نهاد است زیرا به باور نهادهای ناظر بر انتخابات بدون بانک اطلاعاتی آمار ثبت نام شده گان شفاف و دقیق نخواهد بود.
اما کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که کارمندان این بخش استخدام شده اند و تا هفته آینده کار ثبت نام‌های رأی دهنده‌گان در بانک اطلاعاتی آغاز خواهد شد.

قابل یادآوری است، قرار است انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها 28 میزان برگزار شود. در عین حال به گفته رئیس کمیسیون مستقل انتخابات هرگونه تاخیر یا تغییر زمان انتخابات برگزاری انتخابات را در سال جاری ناممکن می‌سازد.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала