کارخانهٔ دیگ بخار، محصول داخلی جایگزین واردات خارجی + ویدیو

© Sputnik / JAKکارخانهٔ دیگ بخار، محصول داخلی جایگزین واردات خارجی
کارخانهٔ دیگ بخار، محصول داخلی جایگزین واردات خارجی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دیگ بخار یکی از وسایل مهم آشپزخانه در افغانستان میباشد و هر خانوادهٔ افغانستانی داشتن دیگ بخار را در جمع وسایل آشپزخانه هایشان مهم می‌دانند زیرا به این نظر استند که اول که این دیگ‌ها زودپز است و در قدم دوم غذای پخته شده در این دیگ‌ها لذیذتر می‌گردد.

در گذشته‌ها و در زمان جنگ‌های داخلی افغانستان تمامی نیامندی‌های یک خانه به شمول وسایل آشپزخانه از کشورهای همسایه وارد می‌گردید ولی بعد از سقوط طالبان یک تعداد از فابریکه‌های تولیدی در افغانستان ایجاد گردیده که تا جایی نیامندی‌های مردم افغانستان را با تولیدات وطنی رفع کند.

از همین جمله تولیدات وطنی یکی هم کارخانه تولید دیگ بخار در کابل است که از یک سو از وارد ساختن تولیدات خارجی جلو گیری نموده است و از سوی دیگر برای نزدیک به ۱۵۰۰ تن زمینه شغلی را در داخل کشور ایجاد کرده است.

شکر الله باشنده اصلی ولایت لغمان و یک تن از کارگران کارخانه تولید دیگ بخار است. او پیش از این در پاکستان زندگی کرده ولی اکنون به کشور خود بازگشته در این کارخانه شامل کار شده است.

او به خبرگزاری اسپوتنیک می‌گوید:

«من قبلاً در کشور پاکستان کار میکردم زیرا در افغانستان چنین شرکت‌هایی وجود نداشت و فرصت کاری نبو. اکنون خیلی خرسندم که شرکت‌های تولیدی در کابل ساخته شده و یک زمینه کاروبار برای ما مساعد شده است.

همچنان آقای شکرالله از حکومت میخواهد تا با تجاران ملی همکاری صورت گرفته تا سهولت برای ایجاد شرکت‌های بیشتر فراهم گردیده و یک زمینهٔ شغلی برای جوانان مساعد گردد».

محمد مزمل مسعود، یکی از مسولان شرکت تولیدی دیگ بخار «خالد عرب» در مورد فعالیت های ۱۶ ساله خود در افغانستان می‌گوید:

«جای خرسندی است که در این اواخر استفاده از تولیدات داخلی در میان وطنداران عزیز ما رایج گردیده است و ما هم تا حد توان کوشش می‌کنیم که چیزی را به شهروندان خویش تقدیم نمایم تا مورد استفاده و قناعت آنان باشد. خوشحالیم که در این کارخانه ما به شکل مستقیم از ۸۰ تا ۱۰۰ نفر کار میکنند که از هر قوم و زبانی هستند و همه این کارگران جوانانی افغانستان می‌باشند و به شکل غیر مستقیم ما توانستیم برای ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ نفر زمینه کار را مساعد بسازیم».

آقای مسعود در قسمت تامین امنیت و زمینه سازی برای تاجران از حکومت میخواهد که باید مالیات بالای تجاران کمتر شده و زمینه انکشاف ساحات تجاری را برای تاجران داخلی مساعد شود، زیرا همین اکنون ما در نیم جریب زمین تمامی این ماشین‌آلات خویش را آماده ساختیم و اگر ساحه کاری ما بزرگ‌تر باشد ما خواهیم توانست بیشتر از این جوانان را به کار گماشته و زمینه کار فراهم کنیم.

به گفته آقای مسعود محصولات این شرکت تولیدی همین اکنون در ۳۴ ولایت افغانستان فرستاده شده و توانسته است ۶۰ درصد جایگزین دیگ‌های بخار ایرانی جلو گیری نماید.

آقای مسعود می‌افزاید:

«اگر حکومت ما را تمویل کند نه تنها زمینه شغلی برای جوانان ایجاد میگردد بلکه محصولات ما به خارج از کشور نیز صادر خواهد شد».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала