نمایندگان مجلس: دلیل افزایش جنگ در افغانستان استراتژی جدید ترامپ است

© Photo / ارگمجلس نمایندگان: دلیل افزایش جنگ در افغانستان استراتژی جدید ترامپ است
مجلس نمایندگان: دلیل افزایش جنگ در افغانستان استراتژی جدید ترامپ است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
به باور نمایندگان مردم در مجلس، استراتژی جدید ایالات متحده امریکا سبب بیشتر شدن ناامنی‌ها و جنگ‌های نیابتی در کشور شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، نشست امروز (دوشنبه، 14 جوزا) مجلس نمایند‌گان افغانستان روی موضوعات تأمین امنیت و مبارزه با هراس‌افگنی و نیز چگونگی همکاری ایالات متحده در تأمین امنیت افغانستان، متمرکز بود.

شماری از نمایند‌گان در این نشست، با اشاره به افزایش حمله‌های هراس‌افگنان و شدت‌گیری نبردهای رودررو در چهارده ولایت کشور، می‌گویند که این وضعیت نتیجۀ اعلام استراتژی جدید دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا برای جنوب آسیا و افغانستان است.

به باور نمایندگان مردم در مجلس، استراتژی جدید دولت ایالات متحده امریکا سبب بیشتر شدن ناامنی‌ها و جنگ‌های نیابتی در کشور شده است.

عبدالرحیم ایوبی، یکی از این نماینده‌گان گفت: "زمانی‌که امریکا با ایران، روسیه و چین و پاکستان مشکل پیدا می‌کند، همه این کشورها در افغانستان مشکل ایجاد می‌کنند."

زلمی مجددی، عضو دیگر مجلس نیز افزود: "تا زمانی که ما وابستگی نظامی با امریکا داریم هیچ وقت افغانستان صلح و ثبات نمی‌آید."

President Donald Trump gestures as he speaks at the Conservative Political Action Conference (CPAC), Friday, Feb. 24, 2017, in Oxon Hill, Md. - اسپوتنیک افغانستان
کوهستانی: «استراتژی ترامپ با عث افزایش جنگ در افغانستان می شود»

این در حالی است که به گفتۀ وزارت دفاع ملی، هم اکنون نیروهای امنیتی در چهارده ولایت کشور عملأ با گروه‌های هراس‌افگن در نبرد استند.

نماینده‌گان مجلس، از آن‌چه که ضعف در مدیریت جنگی مسؤولان امنیتی کشور می‎گویند نیز انتقاد می‌کنند.

با این همه، نهادهای امنیتی و دفاعی کشور اما استراتژی امنیتی امریکا را به سود افغانستان می‌دانند.

نجیب دانش، سخن‌گوی وزارت امور داخله گفت: "واضح است که پس از اعلام راهبرد تازه ایالات متحده امریکا، ما فشارهای بیشتری را دیدیم بالای مراکز تروریستان بالای منابع شان  و حمایت های بیشتر از نیروهای افغانستان صورت گرفته است."

دونالد ترامپ، رئیس‎ جمهور ایالات متحده امریکا در ماه اسد سال گذشته هجری شمسی، استراتژی جدیدی را برای افغانستان و جنوب آسیا اعلام کرد. ترامپ در آن زمان اعلام کرد که بربنیاد این استراتژی، بر پاکستان فشار خواهد آورد تا دست از پشتیبانی هراس افگنان بردارد، مبارزه با هراس افگنی در افغانستان را شدت خواهد بخشید و نیز نیروهای امنیتی افغان را پشتیبانی خواهد کرد.

اما، پس از سپری‌شدن حدود ده ماه از اعلام این استراتژی، دیده می‎شود که وضعیت امنیتی در کشور شکننده تر شده است.

قبل از این، جنرال جاوید کوهستانی، مبصر نظامی در این مورد به آژانش خبری اسپوتنیک گفته بود که استراتژی جدید ترامپ در قبال افغانستان باعث گسترش جنگ و خشونت در افغانستان خواهد شد.

آقای کوهستانی گفته بود: "ترامپ با استراتژی خود وارد مرحله جدید با جنگ و خشونت در افغانستان می شود".
این مبصر نظامی کشور خاطر نشان ساخته بود که از پیام‌های ترامپ چنین به نظر می‌رسد که در افغانستان جنگ تشدید می‌یابد، عملیات‌های نظامی بیشتر خواهد شد، همچنین طالبان به پاکستان و کشور های حامی شان وارد خواهند شد. 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала