طالبان: نشست عالمان دینی در کابل "پروژه امریکایی" است

انفجار درمحل نشست علمای دینی در کابل
انفجار درمحل نشست علمای دینی در کابل - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
طالبان با نشر اعلامیه‌ای، برگزاری نشست عالمان دینی افغانستان را "پروسه کاملاً امریکایی" و "نمایشی" عنوان کرده و اعلام نموده اند که همچنین نشست ها به فرمایش و سفارش ایالات متحده امریکا برگزار می‌شوند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از " خبرگزاری آوا افغانستان" گروه طالبان، نشست بزرگ عالمان دینی در شهر کابل که پیرامون محکومیت جنگ جاری در افغانستان برگزار شده بود را پروسه سفارشی و امریکایی خوانده است.

صدها عالم دینی، روز گذشته (14 جوزا) از سراسر کشور در خیمه لویه جرگه در شهر کابل گردهم آمده و جنگ کنونی مخالفان مسلح در افغانستان را نامشروع خواندند.

این عالمان دینی در فتوایی کم سابقه، جنگ جاری افغانستان را ناجایز و ناروا خوانده و تاکید کردند که جنگ افغانستان هیج دلیل شرعی ندارد. 

واکنش تند  ارگ به سخنان اخیر  کرزی - اسپوتنیک افغانستان
واکنش تند ارگ به هدف قرار گرفتن علمای دین در کابل
 

عالمان دینی تاکید کردند که انتحار در اسلام حرام است و گناه کبیره محسوب می‌شود. آنان از طالبان خواستند که به درخواست بی‌قید و شرط حکومت افغانستان برای گفتگوهای صلح پاسخ مثبت بدهند

اما طالبان با نشر اعلامیه‌ای، برگزاری نشست عالمان دینی افغانستان را "پروسه کاملاً امریکایی" و "نمایشی" عنوان کرده و ادعا کرده‌اند که این گونه نشست‌ها به فرمایش امریکا برگزار می‌شوند.

طالبان با اشاره به اظهارات جنرال جان نیکلسون، فرمانده نظامیان امریکایی و ناتو در افغانستان که گفته بود فشارهای نظامی، سیاسی، اجتماعی و مذهبی بر طالبان افزایش خواهد یافت، ادعا کرده‌اند که نشست‌هایی از این قبیل از سوی ایالات متحده طرح ریزی می‌شود.

طالبان ادعا کرده اند که اشتراک کنندگان همایش عالمان دینی در کابل مردم عادی بود. طالبان از علمای دینی خواسته تا با این گروه همکاری کنند.

در همین حال محمداشرف غنی رییس جمهور کشور در پیامی، از صدور فتوای عالمان دینی افغانستان که حملات انتحاری را حرام و نامشروع خوانده است استقبال کرده است.

پس از پایان این نشست، یک حمله انتحاری در نزدیکی خیمه لویه جرگه رخ داد. در این حمله شماری شهید و زخمی شدند.

آقای غنی این حمله تروریستی را محکوم کرده و آن را حمله به "وارثین پیامبر اسلام و مبلغان دین، ارزش‌های اسلامی و اجماع قاطع علما" عنوان کرده است.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала