جای زنان افغانستان در انتخابات پارلمانی

© Photo / NRC جای زنان افغانستان در انتخابات پارلمانی
جای زنان افغانستان در انتخابات پارلمانی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تذکره‌های برچسب‌دار و نا امنی دو چالش عمده برای زنان افغانستان است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرنامه، بر اساس آخرین آمار کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در مورد ثبت‌نام نامزدان انتخاباتی در ۱۵ جوزا، نشان می‌دهد که ۲۶۶۱ تن به شمول ۳۵۴ زن، فورم‌های نامزدی در انتخابات پارلمانی و ۳۷۶۶ تن دیگر به شمول ۱۳۶ زن، فورم‌های نامزدی در انتخابات شوراهای شهرستان‌ها را از دفاتر ولایتی این کمیسیون دریافت کرده‌اند که مجموع این دو، ۶۴۲۷ تن به شمول ۴۹۰ زن می‌شود.
این در حالی است که از این میان، تنها ۱۶۹ تن به شمول ۲۴ زن در انتخابات پارلمانی و ۶۳ تن به شمول ۳ زن در انتخابات شوراهای شهرستان‌ها، پس از تکمیل فورم‌ها، رسما ثبت‌نام کرده‌اند که مجموع این دو، ۲۳۲ تن به شمول ۲۷ زن می‌باشد.
با وجود دریافت فورم‌های نامزدی زنان برای انتخابات پارلمانی در ۳۳ ولایت و فورم‌های نامزدی زنان برای انتخابات شوراهای شهرستان‌ها در ۲۶ ولایت، تاکنون هیچ زنی در ۲۶ ولایت نتوانسته فورم‌های ثبت‌نام را تکمیل نموده و رسما به عنوان نامزد در انتخابات‌های پارلمانی و شوراهای شهرستان‌ها ثبت‌نام نکرده اند.
از میان ولایات مختلف، ولایت غزنی تنها ولایتی است که هیچ زن و مردی در آن تاکنون فورم ثبت‌نام نامزدی در دو انتخابات پیش روی را دریافت نکرده است. نزدیک به دو ماه است که دروازه کمیسیون انتخابات در این ولایت از سوی معترضان مسدود شده و تاکنون هیچ تلاشی برای بازگشایی آن از سوی حکومت صورت نگرفته است.
ثبت‌نام‌ نامزدان انتخابات پارلمانی و شوراهای شهرستان‌ها در افغانستان از پنجم جوزا آغاز شده و این روند به مدت ۱۸ روز تا ۲۳ این ماه ادامه می‌یابد. قرار است کمیسیون مستقل انتخابات فهرست نخستین نامزدان را به روز هفتم ماه سرطان اعلام کند و فرجامین فهرست به روز دوازدهم ماه اسد اعلام شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала