کسانی که افغان نیستند اجازه کاندید شدن در انتخابات را ندارند

© Photo / ارگکسانی که افغان نیستند اجازه کاندید شدن در انتخابات را ندارند
کسانی که افغان نیستند اجازه کاندید شدن در انتخابات را ندارند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
معاون دوم مجلس نمایندگان می‌گوید، کسانی که خود را افغان نمی‌دانند اجازه کاندید شدن در انتخابات آینده پارلمانی را ندارند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری جمهور، امیرخان یار معاون دوم مجلس در نشست امروز چهارشنبه (16 جوزا) این مجلس گفت: "کسانی که خود را افغان نمی‌دانند، مطابق قانون اساسی نمی‌توانند خود را در انتخابات نامزد کنند و یا سهمی در انتخابات بگیرند."
آقای یار افزود که کمیسیون انتخابات نیز نباید به این افراد اجازه کاندید شدن در انتخابات آینده پارلمانی و شوراهای ولسوالی را بدهند.

مجلس سنا: کسانى که کلمه افغان را قبول ندارند به عنوان خاين باید مجازات شوند - اسپوتنیک افغانستان
مجلس سنا: کسانى که" کلمه افغان" را قبول ندارند به عنوان خاين باید مجازات شوند

آقای یار پس از آن چنین اظهاراتی را بیان کرد که منور شاه بهادری نماینده مردم هرات در مجلس از کمیسیون انتخابات خواست، آنانی را که افغانیت را قبول ندارند، نگذارد در انتخابات نامزد شوند.
آقای بهادری به کمیسیون انتخابات هشدار داد در صورتیکه چنین افرادی را ثبت نام کند با واکنش تند معترضان مواجه خواهد شد.
این در حالی است که بحث بر سر کلمه افغان پس از تصویب مشکوک فرمان تقنینی قانون ثبت احوال نفوس از سوی کمیته مختلط دو مجلس شورای ملی مطرح شد.
در همین حال منبعی از داخل کمیسیون انتخابات به روزنامه مسیر گفته است، نام نامزدانی که "منکر افغانیت" هستند، شامل لیست نهایی نخواهند شد.
این روزنامه از عبدالحفیظ منصور، احمد بهزاد، لطیف پدرام، فوزیه کوفی، ظهیر سعادت، غلام سرور عثمانی، محی‌الدین مهدی و اسدالله سعادتی به عنوان کسانی یاد کرده است شامل لیست نهایی نامزدان انتخابات مجلس نماینده‌گان نخواهند شد.
شماری از سیاسیون و اعضای مجلس نمایندگان، کلمه افغان را به عنوان هویت ملی تمامی مردم افغانستان قبول ندارند و آن را تحمیل هویت قومی پشتونها بر سایر اقوام می‌دانند.
اما، منتقدان آقای آنان، می‌گویند که این افراد از افغانستان نیستند و باید به همان جایی برگردند که از آنجا آمده اند.
عبدالطیف پدرام عضو مجلس نمایندگان و رهبر حزب گنگره ملی یکی از مخالفان سرسخت کلمه افغان به عنوان هویت ملی است. وی تاکنون بارها خواستار تغییر نام افغانستان به خراسان است تا به گفته او، اینگونه هویت ملی افغانستان از چنگ پشتونها نجات یابد و همه اقوام ساکن در کشور به یک هویت واحد ملی برسند.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала