طالبان، انتخابات ۲۰۱۹ و پروسه صلح

© AFP 2023 / Noorullah ShirzadaЧлены движения Талибан, Афганистан
Члены движения Талибан, Афганистан - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
جنبش طالبان ظاهرأ جزء نظام سیاسی جمهوری اسلامی افغانستان نمی باشند. مگر تجربه ۲۰۱۴ نشان داد که موضع گیری طالبان نه تنها برای برگزاری انتخابات پر اهمیت است، بلکه می تواند روی نتایج رای دهی ملی تاثیر قابل ملاحظه ای داشته باشد. این واقعیت یک راز آشکار است که آقای اشرف غنی تا حدی زیاد از برکت معامله مخفی با طالبان پست رياست جمهور را به دست آورد.

با در نظر داشت شرایط فعلی احتمال می رود که طالبان در انتخابات ٢٠١٩ نقش بزرگتر را بازی نمايند. نه تنها به دلیل آن که امروز برگزاری انتخابات در مناطق زیادی کشور بدون هم آهنگی با طالبان بسیار دشوار خواهد بود، بلکه به خاطر آن که سیاسیون  افغان در صدد برقراری روابط با این گروه هستند.

خلیل الله صافی، تحلیلگر امور سیاسی و فعال مدنی در عرصه آشتی ملی، در این باره چنین اظهار نظر می کند:

"امروز تعداد زیادی از سیاستمداران مشهور افغانستان، مخصوصأ آنها یی که برای انتخابات پیش رو آمادگی می گیرند، در تلاش هستند تا با طالبان تماس ها برقرار نمایند. اول به دلیل اینکه این چهره های سیاسی می خواهند خود را برای مردم کشور منحیث مصالحان ملی معرفی نمایند و نشان بدهند که آنها در آینده با طالبان به مصالحه رسیده می توانند. دوم به دلیل آن که این سیاستمداران کوشش می کنند حمایت غیر علنی طالبان را به خود جلب نمایند".

طالبان تا حال موضع رسمی خويش را نسبت به انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری اعلام نکرده اند. فقط  در ویب سایت "امارت اسلامی افغانستان" به نام "صدای جهاد" بعضی تبصره ها به نشر رسیده که در آن مبلغان طالب جریان ثبت نام رایدهندگان را مورد انتقاد قرار میدهند و در باره بی اعتباری مردم در مقابل انتخابات سخن میزنند. اما تا به حال طالبان اقدامات عملی را علیه مسؤلین و یا ساختارهای محلی کمیسیون های انتخاباتی اتخاذ نکرده اند. مسوليت حملات تروریستی اخير را بر مراکز ثبت نام رایدهندگان گروه داعش بعهده گرفته اند.

با نزدیک شدن انتخابات اشرف غنی بار دیگر در تلاش رسيدن به تفاهم با طالبان است - اسپوتنیک افغانستان
با نزدیک شدن انتخابات اشرف غنی بار دیگر در تلاش رسيدن به تفاهم با طالبان است

بنابراین به نظر می رسد اگر با رهبری طالبان برای انتخابات آینده ریاست جمهوری توافق صورت بگيرد اين یک چانس نو برای برقراری صلح در افغانستان خواهد بود. لذا نمی توان رد کرد که طالبان غرض جستجوی راه حل بحران جاری در کشور با نیرو های تاثیرگزار سیاسی افغانستان در باره پشتيباني غیر علنی از یک نامزد ریاست جمهوری به تفاهم برسند.

فعلأ جنبش طالبان نه تنها با سیاستمداران پشتون مثل حامد کرزی، گلبدین حکمتیار، انور الحق احدی و یا عمر داودزی در تماس هستند، بلکه با نمایندگان شمال افغانستان نیز ارتباط غیرمستقيم را برقرار کرده اند. قابل یادآوری است که محمد اسماعیل خان در ماه مارچ پیشنهاد نمود تا در بین مجاهدين اسبق و طالبان مذاکرات رو به رو انجام شوند که عکس العمل مثبت سخنگوی طالبان ذبیح الله مجاهد را به دست آورد. علاوه بر این، قسمی که اسپوتنیک چندی پیش خبر داده بود، رئیس جمهور فعلی افغانستان  هم تلاش می ورزد تا روابط خويش را با طالبان بازسازی نماید. بدون شک تصمیم اخیر ارگ در مورد اعلام آتش بس موقت با طالبان جزء همین برنامه می باشد.

به باور تعداد زیادی از تحلیلگران سیاسی، احتمال کم وجود دارد که طالبان بار ديگر هم به يک تفاهم با اشرف غنی برسند. بناء اپوزیسیون سیاسی افغانستان چانس بیشتر دارد تا حمایت غیر علنی طالبان را به یکی از نامزدان خود جلب نماید. اگر واقعأ هم چنین يک توافق صورت بگیرد و نامزد اپوزیسیون در انتخابات ۲۰۱۹ پیروز شود، اين كار  در آينده زمينه  برای مذاکرات رسمی بين دولت آينده افغانستان و طالبان را فراهم ميكند.

ولی سوال بزرگ این است که آیا امریکا چنین معامله را می پذیرد؟ جنرال جون نیکلسون، فرمانده نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان، هفته گذشته افشا کرد که ایالات متحده و بعضی متحدین ایشان فعلأ با طالبان وارد گفتگو شده اند. دیده می شود که این مذاکرات نتیجه عملی برای ختم جنگ و برقراری صلح در افغانستان می آورند یا خیر.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала