پنج نکته مهم رئیس جمهور غنی خطاب به رهبران کشورهای سازمان شانگهای

© Photo / ارگمحمد اشرف غنی در نشست سازمان همکاری شانگهای
محمد اشرف غنی در نشست سازمان همکاری شانگهای - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس جمهور با ایراد سخنرانی در هژدهمین نشست سران کشورهای عضو شانگهای، با توضیح وضعیت فعلی و چشم‌انداز وضعیت امنیتی و اقتصادی کشور، پنج دلیل مهم برای تغییر دیدگاه مردم افغانستان درمورد نقش اصلی کشور در منطقه را به رهبران کشورهای مذکور بیان نمود.

به گزارش اسپوتنیک، محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری اسلامی افغانستان که در راس یک هیات عالی‌رتبه دولتی در هژدهمین نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای شرکت ورزید، خواستار تغییر دیدگاه نسبت به ظرفیت بالقوه و مشکلات افغانستان شد.

رئیس جمهوری افغانستان در جلسه عمومی این نشست که در شهر ساحلی چینگداو چین به میزبانی شی جین پینگ، رئیس جمهوری خلق چین برگزار شده بود به رهبران کشورهای عضو این سازمان از قبیل چین، روسیه، هند، ازبکستان، پاکستان، تاجکستان، قزاقستان و قرغیزستان با اشاره به اهمیت سیاسی و جغرافیایی افغانستان گفت: "اگر ساده بیان کنم، جنگی که بالای سرزمین ما جریان دارد این است که افغانستان یا باید به عنوان بستری برای اتصال منطقه‌یی و همکاری جهانی عمل کند یا به عنوان مکانی برای طرح نقشه‌ها و طرح‌های خرابکارانه شبکه‌های تروریستی و سازمان‌های جنایتکار فراملی باشد".

اشرف غنی در سخنرانی اش، پنج دلیلی را اعلام کرد که به گفته وی "علی‌رغم قیمت گزافی که مردم ما بخاطر جنگ تحمیلی می‌پردازند، چگونه دیدگاه‌های ما برای مبدل شدن به بستر همکاری و اتصال به طور چشمگیری در حال بهتر شدن است".

به گفته رئیس جمهوری افغانستان این پنج مورد قرار عبارت از تعهد قاطعانه دولت افغانستان مبنی بر دست یافتن به یک راه‌حل سیاسی در جنگ با طالبان، حمایت همکاران بین‌المللی از یک افغانستان با ثبات، صلح‌آمیز، دموکراتیک و مردم‌سالار، ظهور اجماع منطقه‌یی در راستای ضرورت به یک افغانستان با ثبات و متصل با کشورهای دیگر، اجندای دولت افغانستان در زمینه اتصال منطقه‌یی با پیشرفت‌های واقعی (سه بندر خشکه با ترکمنستان و ازبکستان، خط آهن با ایران که افغانستان را به بندر چابهار وصل می‌کند، احداث خط آهن بلخ — هرات، پروژه‌های تاپی و کاسا که در حال تحقق یافتن اند) و در اخیر غالب شدن بر مشکلات میراثی از قبیل فساد، حکومتداری ضعیف و استفاده محدود از سرمایه های طبیعی و انسانی، می‌باشند.

آقای غنی افزود: "ما در تطبیق استراتیژی مبارزه با فشاد پیشرفت‌های واقعی داشته‌ایم، چنانچه این امر با تایید ناظرین ملی و بین المللی همراه بوده است، از آنجایی که ما از جمله ۱۹ شاخصه‌ای که برای سال جاری تعیین شده بود، ۱۴ شاخصه آن را برآورده ساخته‌ایم و روی دستیابی به شاخصه‌های باقی‌مانده نیز پیشرفت‌های قابل ملاحظه صورت گرفته است".

وی با اشاره به نقش مهم اصلاحات در بهره‌برداری لازم و مسوولانه از سرمایه‌های عظیم طبیعی، مواد معدنی، نفت و گاز برای نسل‌های کنونی و آینده گفت: "ما متعهد به برگزاری انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۸ و انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۹ هستیم".

غنی خطاب به رهبران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای گفت که عوامل خلاف‌کار مانند شبکه‌های تروریستی و سازمان‌های جنایتکار در صدد نابودی ما (افغانستان) و ناامن ساختن شما هستند، وی افزود: "با دو شیطان یعنی تروریزم و مواد مخدر باید به صورت منسجم، همه جانبه و هماهنگ مقابله صورت گیرد".

وی با ابراز خرسندی از توافق روی ایجاد گروه تماس سازمان شانگهای — افغانستان اعلام کرد که منتظر گسترش همکاری در این عرصه می‌باشد.

این توافق، عبارت از نسخه بروزشده پروتکلی می‌باشد که قبلاً در سطح نمایندگان دایمی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای و سفارت افغانستان در پکن به امضا رسیده بود. در نسخه جدید این پروتکل، سطح کار این گروه تماس تا معاون وزیر خارجه ارتقا یافته است.

یک قدم پیش؛ امضای پروتکل جدید افغانستان با سازمان همکاری شانگهای - اسپوتنیک افغانستان
یک قدم پیش؛ امضای پروتکل جدید افغانستان با سازمان همکاری شانگهای

بختیار حکیموف، نماینده خاص رئیس جمهور روسیه در امور سازمان همکاری شانگهای در مصاحبه با اسپوتنیک خاطر نشان ساخت که این پروتکل در جهت تحکیم مبارزه با تروریزم، افزایش همکاری کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای با افغانستان در تامین امنیت و احیای اقتصاد افغانستان، به امضا رسیده است.

نماینده خاص رئیس جمهور روسیه گفت: توافقنامه‌یی که توسط نمایندگان افغانستان و سکرتر جنرال سازمان همکاری شانگهای به امضا رسانید، می‌تواند اساسی باشد برای اشتراک و عضویت افغانستان در سازمان همکاری شانگهای.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری اسلامی افغانستان با اشاره به اینکه افغانستان از لحاظ جغرافیایی با قرار گرفتن در قلب آسیا و از لحاظ تاریخی به عنوان دروازه شبه قاره هند آماده است که به عنوان چهارراه آسیا عمل کند، گفت: "این یک مساعدت نه، بلکه دسترسی به مارکیت، سرمایه گذاری ترانزیتی و همکاری منطقه‌یی می‌باشد که ما از طریق آن در جستجوی بدست آوردن جایگاه برحق خود در قطار دولت‌ها و کشورهای پیشرفته و منحیث عامل ثبات بین المللی و منطقه‌یی می‌باشیم".

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین امروز دیروز یکشنبه (۱۱ جون) در سخنرانی اش در جلسه عمومی سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، خواستار تشدید تلاش‌های برای گسترش نقش گروه تماس سازمان همکاری شانگهای برای افغانستان جهت تامین ثبات و بازسازی افغانستان شد.

همچنان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در سخنرانی خود در جلسه عمومی هژدهمین نشست سران کشورهای سازمان شانگهای در اعلام کرد که مبارزه با تروریزم در افغانستان نیاز به توجه ویژه دارد و باید افغانستان را در مبارزه با تروریزم کمک کرد.
ولادیمیر پوتین گفت: "وضعیت در افغانستان به توجه خاصی نیاز دارد من با همکارانم که قبلاً در این مورد صحبت کردیم موافقم، مهم این است که به طور مشترک با کشورها در مقابله با تروریزم و گروه‌های جنایت پیشه با افغانستان همکاری کرده و همچنان برای جلوگیری از تولید و قاچاق مواد مخدر به افغانستان کمک کنیم تا بتوانیم از ترانزیت مواد مخدر جلوگیری و این ترانزیت را متوقف کنیم البته باید به روند آشتی ملی، بهبود اقتصاد کشور و امنیت و ثبات به افغانستان کمک و همکاری کنیم".

هژدهمین نشست سران کشورهای عضو سازمان شانگهای با اشتراک رهبران کشورهای عضو دایمی این سازمان از قبیل چین، روسیه، هند، تاجکستان، ازبکستان، قرغیزستان، قزاقستان و پاکستان و همچنان رهبران کشورهای عضو ناظر در این سازمان برای دو روز (۹-۱۰ جون) برگزار شده بود.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала