وزیر دفاع بریتانیا: به ترجمانان افغان حق زندگی در بریتانیا را می‌دهیم

© AP Photo / Karim Kadimوزیر دفاع بریتانیا: به ترجمانان افغان حق زندگی در بریتانیا را می‌دهیم
وزیر دفاع بریتانیا: به ترجمانان افغان حق زندگی در بریتانیا را می‌دهیم - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ده‌ها تن از ترجمانان افغان که با سربازان بریتانیایی در افغانستان کار کرده اند، همراه با خانواده‌های شان حق زندگی در بریتانیا را بدست خواهند آورد.

به گزارش اسپوتنیک، گوین ویلیامسون، وزیر دفاع بریتانیا سیاست "ناکام" قبلی دولت بریتانیا را مبنی بر عدم صدور ویزا به مترجمان افغان، را متوقف نموده است و اعلام نموده است که ۵۰ مترجم افغان که در خط اول جنگ با نیروهای بریتانیایی خدمت نموده اند، ویزای این کشور را بدست خواهند آورد.

چنانکه در گزارش روزنامه بریتانیایی دیلی میل آمده، این مترجمان می‌توانند خانم‌ها و اطفال را نیز با خود به بریتانیا بیاورند، که در کل به تعداد ۲۰۰ ویزا برای شان اختصاص داده شده است.

وزیر دفاع بریتانیا گفته است: آنها با دشواری‌ها و خطر بزرگ مواجه اند. آنها اجازه خواهند داشت تا همراه با همسران و اطفال شان یک زندگی جدید را در بریتانیا آغاز نمایند.

وی افزوده است: مترجمان خط اول قهرمانان گمنام عملیات نظامی در افغانستان بودند. من نمی‌توانم احساسات و قدردانی ملت ما را به این افراد شجاع که همیشه زندگی شان را بخاطر کمک برای شکست دشمنان ما و حفاظت ما از تروریست‌ها، به خطر انداخته اند، بیان کنم. ما به آنها مدیون بیشتر از کمات گرم می‌باشیم.

براساس این قانون، تنها مترجمانی که تا سال ۲۰۱۲ در خط جنگ بوده اند، واجد شرایط پناهندگی می‌باشند.

اما قرار است که این معیار تغییر یابد — یعنی تمام مترجمانی که از سال ۲۰۰۶ بدینسو حد اقل برای یک سال خدمت کرده اند، واجد شرایط پناهندگی در بریتانیا خواهند بود.

پیش از این، عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه افغانستان، در جریان سفرش به بریتانیا گفته است که حکومت بریتانیا سبب "ناکامی" هزاران تن از آن ترجمانان افغان شده است که برای قوای بریتانیایی مستقر در افغانستان کار کرده اند.

آقای عبدالله گفته است که ترجمانان افغان در مقایسه با نظامیان بریتانیایی با خطر بزرگتر روبرو اند، اما با وصف وعدۀ اقامت به این ترجمانان افغان در بریتانیا، حکومت آن کشور زمینۀ اسکان آنان را فراهم نمی‌کند.

سرباز بریتانیایی پس از ماموریت در افغانستان شجاع ترین مرد بریتانیا شد+عکس - اسپوتنیک افغانستان
سرباز بریتانیایی پس از ماموریت در افغانستان شجاع ترین مرد بریتانیا شد+عکس

روزنامۀ اکسپرس بریتانیا گزارش داده است که بیش از ۷۰۰۰ افغان از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۴ با نظامیان بریتانیایی مستقر در افغانستان کار کرده اند که تقریباْ نصف آنان ترجمانان بوده اند.

آقای عبدالله نقش ترجمانان افغان در موفقیت های نظامیان خارجی مستقر در افغانستان "حیاتی" عنوان کرده و گفته است که اگر کمک آنان نمی بود، چالش های امروز جهان به مراتب بزرگتر می‌بود.

از سال ۲۰۰۱ تا کنون ۴۵۵ نظامی بریتانیایی در افغانستان کشته شده اند.هم اکنون نیز حدود ۵۰۰ نظامی بریتانیایی در افغانستان حضور دارند.

با آنکه بیش از ۳۵۰۰ افغان در نزدیک به دو دهۀ گذشته به صفت ترجمان با نظامیان بریتانیایی مستقر در افغانستان کار کرده اند، تا کنون تنها به حدود ۴۰۰ تن آنان ویزای اقامت در بریتانیا داده شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала