هشدار جدید ایران مبنی بر آغاز غنی‌سازی یورانیم در فردو

© AFP 2023 / Behrouz Mehriهشدار جدید ایران مبنی بر آغاز غنی‌سازی یورانیم در فردو
هشدار جدید ایران مبنی بر آغاز غنی‌سازی یورانیم در فردو - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران اعلام نموده است که در صورت لغو توافق هسته‌ای با ایران، این کشور دوباره روند غنی‌سازی یورانیم را در سایت فردو آغاز خواهد کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران روز چهارشنبه در مصاحبه‌ای گفت که در صورت لغو توافق هسته‌ای (برجام)، ایران بار دیگر غنی‌سازی "در سایت فُردو" آغاز خواهد کرد.

این مقام ایرانی همچنان به ورود به مرحله ساخت رآکتور اراک در آینده نزدیک اشاره نموده تاکید کرد که اگر قرار باشد ایران از برجام‌ خارج شود، ماشین‌های جدید را در نطنز نصب خواهد کرد و سایت را توسعه خواهند داد. وی گفت که آنها برنامه‌های بسیار دیگری نیز دارند.

کمالوندی‌ در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا سایت فردو‌ پس از بر هم خوردن برجام‌ به وضعیت‌ قبل از توافق هسته‌ای برمی‌گردد گفت: احیای فردو‌ یعنی غنی سازی و در حال حاضر غنی سازی در آنجا انجام نمی‌شود و بعد از خروج از برجام‌ با تصمیم مسئولین‌ ارشد نظام غنی سازی دوباره‌ در فردو‌ آغاز می‌شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران درباره مذاکرات چین و ایران نسبت به ساخت رآکتور‌ اراک‌ گفت: ما چندین قرارداد‌ داشته‌ایم که حالا عملیاتی شده و مراحل مختلف طراحی مفهومی، پایه و تفصیلی انجام شده و بعد از آن مرحله ساخت آغاز خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه ایران از ابتدا اصرار داشت تا همه مراحل را خود این کشور انجام دهد و اینکه می‌توانستند همه اقدامات برای ساخت رآکتور‌ اراک را به چینی‌ها بسپارند افزود: خوشبختانه بر اساس زمانبندی‌ تاکنون خوب پیش رفته‌ایم و مرحله تفصیلی‌ از طرف ما به پایان رسیده و به طرف چینی تحویل داده شده است که بعد از تأیید آنها ظرف ۲ الی ۳ ماه آینده وارد مرحله بعدی یعنی ساخت و تجهیز خواهیم شد.

تأسیسات هسته‌ای فُردو با نام رسمی مرکز هسته‌ای شهید علی‌محمدیِ تاسیساتی است که به منظور غنی‌سازی یورانیم "در عمق ۹۰ متری صخره‌های سنگی" در فُردو، کیلومتر ۲۵ مسیر قم به تهران در شرق آزادراه ساخته شده‌است.    

به تاریخ هشتم می سال جاری، دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه امریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد. 

به عقیده رئیس جمهور ایالات متحده امریکا، برنامه جامع اقدام مشترک با ایران، با امکان دور زدن تحریم ها توانایی ساخت بمب هسته ای را برای تهران فراهم می کند. در عین حال ایشان به انعقاد توافق نامه جدیدی نیز اشاره نمود. 

قبل از این، روسای جمهور بریتانیا، آلمان و فرانسه، ترزا می، آنگلا مرکل و امانوئل ماکرون خواهان اجرای برجام توسط طرفهای توافقنامه شدند. حسن روحانی، رئیس جمهور ایران اعلام نمود که تهران همچنان به تعهدات خود در قالب برجام ادامه می دهد و به تعهدات خود عمل خواهد نمود.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала