منابع طالبان: آتش بس به معناى تغيير دادن موضع امارت اسلامى در مقابل حضور نظامی امریکا نيست

© AFP 2023 / Noorullah Shirzadaمنابع طالبان: آتش بس به معناى تغيير دادن موضع امارت اسلامى در مقابل حضور نظامی امریکا نيست
منابع طالبان: آتش بس به معناى تغيير دادن موضع امارت اسلامى در مقابل حضور نظامی امریکا نيست - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بر اساس معلوماتى كه از منابع نزدیک طالبان به دست اسپوتنيک قرار گرفته، نبايد حساب كرد كه متوقف ساختن عمليات نظامى به معنای آمادگی طالبان برای مذاکرات با حکومت کابل میباشد.

بدون شک، آتش بسى كه براى روز هاى عيد فطر از طرف حكومت مركزى افغانستان و جنبش طالبان اعلام شد، يك گام تاريخى پنداشته می‌شود. چون چنين تصميمی در ١٧ سال گذشته براى اولين بار اتخاذ گرديده است.

به گفتهٔ منابع ما که خواستند نام شان محرم بماند، هدف اصلى طالبان از اعلام آتش بس آن است که به مردم افغانستان، دنيا و كشورهاى منطقه نشان بدهد که آنان براى ختم خشونت و برقرارى صلح در وطن شان آمادگى دارند و عامل عمدهٔ جنگ در افغانستان حضور نظامی امريكا و متحدين‌اش ميباشد.

پیام عیدی رهبرطالبان به نیرو های امریکایی - اسپوتنیک افغانستان
پیام عیدی رهبرطالبان به نیرو های امریکایی

 در عین حال این منبع طالبان تاکید می ورزد که پالیسی گروه طالبان نسبت به گفتگو با حکومت کابل بعد از آن ممکن خواهد بود که طالبان  درمورد بیرون شدن عساکر خارجی با واشنگتن به تفاهم برسند. چون از دیدگاه مخالفین دولت، امریکا نه تنها طرف اصلی  جنگ در افغانستان می باشد، بلکه بر اداره کابل کنترول کامل دارد.

این منبع نزدیک به طالبان خاطر نشان می سازد که رئیس جمهور اشرف غنی نباید انتظار داشته باشد که با اعلام آتش بس طالبان بدون حل مسئله اشغال خارجی با کابل به گفتگو بنیشیند، زیرا حکومت مرکزی افغانستان نمی‌تواند خروج نیرو های غربی را از کشور تضمین نماید. از دیدگاه مخالفین، راه اندازی مذاکرات با کابل پیش از آن که آنها در مورد پایان حضور نظامی امریکا در افغانستان با کاخ سفید به موافقه رسیده باشد، موثر نخواهد بود.

آتش‌بس با طالبان، فرصتی برای صلح یا اشتباهی میان جنگ؟ - اسپوتنیک افغانستان
آتش‌بس با طالبان، فرصتی برای صلح یا اشتباهی میان جنگ؟

همزمان منابع ما در طالبان افزودند که در باره گفتگوی مخفیانه میان واشنگتن و رهبری گروه طالبان معلوماتی ندارند. انها گفتند که از طرف «امارت اسلامی» یگانه مرجع مسئول برای پیشبرد مذاکرات جهت حل مسئله افغانستان دفتر سیاسی میباشد که  این موضوع در پیام عید فطر رهبر طالبان بوضوح ذکر شده است. قابل یادآوری میباشد که جنرال جان نیکلسن، فرمانده نیروهای ایالات متحده و ناتو در افغانستان، چندی پیش اعلام کرد که امریکا و متحدین‌اش مذاکرات پنهانی را با رهبران ارشد طالبان آغاز نموده اند. منبع اسپوتنیک می‌گوید، اگر امریکا برای مذاکرات مستقیم با مخالفین آمادگی نشان دهد طالبان از این اقدام امریکا استقبال میکند. اما تا به حال معلوم نیست که واشنگتن با چه کسی در میان طالبان مذاکره میکند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала