پیامدهای آتش‌بس بین‌الافغانی؛ آمادگی امریکا به مذاکرات صلح با طالبان

© Photo / Abdulaziz Safdari FBطالبان در دومین روز آتش بس
طالبان در دومین روز آتش بس - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در پی اعلام تمدید آتش‌بس با طالبان از سوی رئیس جمهور غنی و انتشار تصاویر امیدوارکننده از ملاقات نیروهای دولتی با طالبان به مناسبت عید فطر، وزارت خارجه امریکا نیز اعلام نموده که آماده پیوستن به مذاکرات صلح با طالبان است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آوا، محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری اسلامی افغانستان دیروز (شنبه ۲۶ جوزا) در پیام ویدیویی تمدید آتش‌بس سراسری با طالبان را اعلام کرد و گفت که جزئیات این تمدید بعدا منتشر می‌شود.
پس از این خبر، تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن طالبان و نیروهای امنیتی دیده می‌شدند که به مناسبت عید فطر همدیگر را در آغوش گرفته بودند و باهم عکس یادگاری می‌گرفتند.

این در حالی است که روز شنبه در ننگرهار و جایی که قرار بود مقام های دولت و رهبران طالبان دیدار کنند یک انفجار ۲۵ نفر را که اغلب آنها از طالب‌ها بودند کشت.
در همین حال، عطاءالله خوگیانی، سخنگوی والی ننگرهار گفته ۵۴ نفر هم در جریان این انفجار مجروح شده‌اند که علاوه بر طالب‌ها، شهروندان عادی نیز در میان آنها هستند.
داعش مسؤول این انفجار معرفی شده، اما گفته هدفش تجمع نیروهای دولتی بوده نه طالبان.

با وجود اعلام تمدید یکطرفه آتش بس از سوی دولت، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان گفته که این گروه قصد تمدید آتش‌بس را ندارد.
سخنگوی طالبان گفته: "افغانستان همچنان تحت اشغال است. آتش بس اعلام شده به ۳ روز عید محدود می‌شود و ما قصد نداریم که آن را تمدید کنیم".
با این حال، صبح امروز، مایک پومپئو، وزیر خارجه امریکا در واکنش به خبر تمدید آتش‌بس عید فطر گفت هرگونه مذاکره و برقراری صلح باید با مشارکت بین‌المللی همراه شود و واشنگتن آماده است که به جریان این مذاکرات بپیوندد.
آقای پومپئو روز شنبه گفت: "ما آماده کمک کردن به تسهیل و همکاری با دولت افغانستان، طالبان و همه مردم افغانستان هستیم تا این کوشش به پیمان صلح و توافق سیاسی که پایان‌بخش جنگ باشد منجر شود." 

در همین حال، روز شنبه ناتو نیز با صدور بیانیه‌ای از تمدید آتش‌بس و توقف درگیری‌ها میان طالبان و نیروهای دولت افغانستان استقبال کرد.
دفتر برنامه ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان هم با صدور بیانیه‌ای از توقف درگیری‌ها و این آتش‌بس استقبال کرده و گفته بیشتر از هر زمان دیگری به ثمربخش بودن مذاکرات صلح باور یافته است.
محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان، روز شنبه در یک بیانیه تلویزیونی اعلام کرد که آماده است که با طالبان مذاکرات همه جانبه‌ای را انجام دهد و حاضر است درباره همه مسائل مورد نظر از جمله حضور نیروهای خارجی در خاک افغانستان مذاکره کند.
او همچنین به نیروهای امنیتی دستور داد تا در "مقابل هر نوع حمله و تعرض، برای تأمین امنیت مردم و دفاع از وطن، آمادگی قاطع و همه جانبه را داشته باشند".

آقای غنی با اشاره به روبوسی و آغوش‌گشایی نیروهای دولتی و طالبان در جریان مراسم عید فطر گفته این صحنه‌ها تمایل هر دو طرف برای برقراری صلح را اثبات می‌کند.
رئیس جمهور افزود: "در جامعه جهانی هم در مورد صلح افغانستان اجماع وجود دارد."
به گفته وی، در جریان آتش‌بس، طالبان اجازه دارند که کمک های صحی و انسان‌دوستانه دریافت کنند و زندانیان طالبان هم اجازه ملاقات با اعضای خانواده خود را خواهند داشت.
همچنان دولت افغانستان روز شنبه در حرکتی که می‌تواند نشانه‌ای از حسن نیت برای آغاز مذاکرات باشد، ۴۶ طالب زندانی را آزاد کرد.
وزارت دفاع هم اعلام کرد که دومین روز آتش‌بس هم از سوی دو طرف رعایت شد و "هیچ رویداد خشونت‌آمیز در این کشور اتفاق نیفتاده است".
آقای غنی روز شنبه همچنین کشته شدن ملا فضل اللہ، رهبر طالبان پاکستان را که روز پنجشنبه در جریان حمله طیاره‌های بدون سرنشین امریکایی در داخل خاک افغانستان صورت گرفته را تایید کرد.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала