تلاش پاکستان برای بهره‌برداری از اعلام‌ آتش‌بس طالبان در افغانستان

© AFP 2023 / Noorullah Shirzadaتلاش پاکستان برای بهره‌برداری از اعلام‌ آتش‌بس طالبان در افغانستان
تلاش پاکستان برای بهره‌برداری از اعلام‌ آتش‌بس طالبان در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رسانه‌های پاکستانی در روزهای اخیر به‌ نقل از مقامات این کشور مدعی شدند که طالبان افغان به‌دلیل تشویق اسلام‌آباد و میانجیگری چین آتش‌بس کرده‌اند. این در حالی است که سخنگوی طالبان چنین اظهاراتی را رد کرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری تسنیم، پس از اعلام آتش‌بس موقت از سوی *طالبان در ایام عید سعید فطر رسانه‌های پاکستانی مدعی شدند که طالبان به‌دلیل تلاش‌های اسلام‌آباد با دولت افغانستان اعلام آتش‌بس کردند.
این در حالی است که در بیانیه طالبان تأکید شده که این گروه تنها به‌خواست مردم افغانستان با دولت این کشور آتش‌بس برقرار می‌کند.
عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت افغانستان نیز با اذعان به این موضوع گفته بود که طالبان بر اساس درخواست مردم افغانستان و دولت این کشور با نیروهای امنیتی افغان آتش‌بس می‌کند.
با این حال، روزنامه‌های پاکستانی از جمله "اکسپرس تریبون" در گزارش‌های اخیر مدعی شد که طالبان در نتیجه تلاش‌های اسلام‌آباد به برقراری آتش‌بس با دولت افغانستان توافق کرده است.

اشرف غنی خواهان ادامه آتش بس با طالبان شد - اسپوتنیک افغانستان
اشرف غنی خواهان ادامه آتش بس با طالبان شد

این روزنامه پاکستانی تصریح کرد که گفت‌وگوها بین مقامات پاکستانی، چینی و طالبان از چند هفته گذشته درباره برقراری این آتش‌بس جریان داشته است.
قاری یوسف احمدی یکی از سخنگویان طالبان در واکنش به این موضوع تأکید کرد که اظهارات مقامات و رسانه‌های پاکستانی مبنی بر دخالت اسلام‌آباد در اعلام آتش‌بس حقیقت ندارد.
وی در ادامه تصریح کرد که اعلام آتش‌بس سه‌روزه در ایام عید در احترام به خواست مردم افغانستان و با ابتکار عمل رهبری این گروه صورت گرفته است.
برخی از کارشناسنان بر این باورند که پاکستان تلاش می‌کند تا از آتش‌بس طالبان و دولت افغانستان برای کاهش فشارهای جامعه بین‌المللی بر اسلام‌آباد بهره‌برداری کند. زیرا پاکستان در چند سال اخیر به‌دلیل رویکرد مداخله‌جویانه در امور افغانستان از سوی برخی از کشورهای جهان تحت فشار قرار گرفته است.
در حالی که طالبان و دولت افغانستان هر دو بنا به درخواست مردم این کشور به برقراری آتش‌بس موقت در ایام عید سعید فطر توافق کردند اما رسانه‌های پاکستانی اعلام کردند که این دستاورد تلاش‌های اسلام‌آباد است.
می‌توان گفت که دولت پاکستان تلاش می‌کند تا از فرصت به‌وجودآمده برای کاهش فشارها بر اسلام‌آباد و بهبود روابط با دولت افغانستان استفاده کند.
پیش از این رئیس‌جمهور افغانستان در پیام ویدئویی از نیروهای امنیتی افغان خواست تا از بیست و هفتم ماه مبارک رمضان تا پنجم عید سعید فطر آتش‌بس یک‌طرفه با طالبان برقرار کنند.
پس از چند روز رهبری طالبان نیز با اعلام‌ آتش‌بس موقت به افراد این گروه دستور داد از حمله به نیروهای امنیتی افغان در سه روز نخست عید سعید فطر خودداری کنند.
این اقدام طالبان مورد استقبال کشورهای منطقه و جهان قرار گرفته و بسیاری از کارشناسان بر این باورند که در صورت خروج نیروهای خارجی دو طرف می‌توانند به توافق برسند و صلح دائمی در افغانستان برقرار شود.

یادآوری می‌کنیم که روز شبنه 26 جوزا سال 1397 مطابق به 16 جون سال 2018 ، اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان آتش‌بس یک‌طرفه با طالبان را بدون تعین زمان تمدید کرد.

*طالبان- یک گروه تروریستی با تصمیم محکمه عالی فدرال روسیه شناخته شده است.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала