بازگشت پناهجوی مفقودشده افغان پس از ۲۱ سال به خانواده‌اش + ویدیو

© AP Photo / Hoshang Hashimiبازگشت پناهجوی مفقودشده افغان پس از ۲۱ سال به خانواده‌اش + ویدیو
بازگشت پناهجوی مفقودشده افغان پس از ۲۱ سال به خانواده‌اش + ویدیو - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
این جوان افغان که ۲۱ سال پیش به دام قاچاقبران انسان افتاده بود، اکنون به آغوش خانواده‌اش برگشته است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تلویزیون آرزو، عصمت‌الله که حدود ۲۷ سال سن دارد ۲۱ سال قبل هنگامی‌که ۶ ساله بود یکجا با خانواده‌اش قصد مهاجرت به ایران را نموده بود که در مسیر راه از سوی قاچاقبران انسان به جای دیگری منتقل شده از خانواده‌اش جدا شد.

پس از نشر خبر زنده بودن این جوان از طریق تلویزیون آرزو، اعضای خانواده و نزدیکان عصمت‌الله پس از مدت طولانی وی را دریافتند.

به گفته این جوان، وقتی او در ولایت زاهدان ایران قصد رفتن به شهر مشهد را داشت، قاچاقبران ایران او را نگه داشتند و به وی گفتند که او توسط موتر دیگری به مشهد فرستاده خواهد شد، اما از آن زمان به بعد هیچ‌گاه خانواده‌اش را ندید.

پس از نشر گزارش درمورد عصمت‌الله و تماس‌های تلفونی با خانواده‌اش، وی با همراهی خبرنگار تلویزیون مذکور به خانه مامایش در ولایت هرات رفت و با اعضای خانواده‌اش یکجا شد.

به گفته عبدالقادر رحیمی، رئیس کمیسیون حقوق بشر ولایت هرات، روزانه حدود ۲۰۰ الی ۴۰۰ کودک افغان دوباره به افغانستان برگشتانده می‌شوند. وی گفت: "این‌ها اطفالی اند که از سراسر افغانستان توسط قاچاقبران جمع‌آوری شده اند و از طرق غیرقانونی به کشور همسایه (ایران) برده شده اند".

براساس آمار وزارت مهاجرین، در حال حاضر بیش از شش میلیون افغان در کشورهای دیگر مهاجر هستند. ۱.۴میلیون افغان راجستر شده در پاکستان زندگی می‌کنند در حالی که ۷۵۰ هزار تن دیگر در آینده نزدیک صاحب کارت مهاجرت شوند.

در ایران نیز ۹۵۰ هزار افغان دارای کارت‌های ثبت شده هستند و ۴۵۰هزار افغان با پاسپورت خانوادگی به صورت کوتاه مدت در ایران زندگی می‌کنند. این در حالیست که یک میلیون افغان در ایران بدون هیچ نوع مدرک و سندی زندگی می‌کنند.

آمار وزارت مهاجرین نشان می‌دهد که بیش از ۴۵۰ هزار افغان در دیگر کشورهای آسیایی زندگی می‌کنند. این وزارت می‌گوید که در کشورهای اروپایی، امریکایی و استرالیا نیز بیش از ۵۴۱ هزار افغان مهاجرت کرده‌اند. این تعداد از مهاجران افغان یا سند شهروندی به دست آورده و یا هم اجازه اقامت در این کشورها را دریافت کرده‌اند.

وزیر مهاجرین گفت که بیش از ۶۱۳ هزار افغان دیگر در همین کشورها درخواست پناهندگی کرده‌اند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала