نیروهای فضایی ترامپ تا چه حد با پوتنسیال نظامی-فضایی روسیه و چین قابل مقایسه می باشد؟

© Photo / NASA/Bill Ingallsنیروهای فضایی ترامپ تا چه حد با پوتنسیال نظامی-فضایی روسیه و چین قابل مقایسه می باشد؟
نیروهای فضایی ترامپ تا چه حد با پوتنسیال نظامی-فضایی روسیه و چین قابل مقایسه می باشد؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
به گفته ایوان ماکیردی(Euan McKirdy)، مبصر CNN، تحلیگران و نمایندگان نیروهای مسلح امریکا عقیده دارند که نیروهای نظامی-فضایی که مساله ایجاد آنها را رئیس جمهور دونالد ترامپ مطرح ساخته و آنهایی که به عقیده او نوع «جداگانه، اما برابر» نیروها گردند، برای برتری تاکتیکی بر مخالفان جیوپولیتیکی اهمیت حیاتی دارند.

ترامپ، طی سخنرانی در جلسه شورای ملی فضایی در قصر سفید، اعلام داشت که «ما باید سلطه امریکا را در فضا تامین کنیم» و اعلام داشت که او «به وزارت دفاع و پنتاگون امر آغاز کار فوری در باره ایجاد نیروهای نظامی-فضایی به مثابه ششمین نوع نیروهای مسلح» داده است.

© REUTERS / Carlos Barriaنیروهای فضایی ترامپ تا چه حد با پوتنسیال نظامی-فضایی روسیه و چین قابل مقایسه می باشد؟
نیروهای فضایی ترامپ تا چه حد با پوتنسیال نظامی-فضایی روسیه و چین قابل مقایسه می باشد؟ - اسپوتنیک افغانستان
نیروهای فضایی ترامپ تا چه حد با پوتنسیال نظامی-فضایی روسیه و چین قابل مقایسه می باشد؟

او اعلام داشت:«ما هم نیروهای هوایی و هم نیروهای فضایی خواهیم داشت. جداگانه، اما برابر، این بسیار مهم است».

فضا، به گفته او، «اهمیت زیاد در تمویل مالی و از نقطه نظر نظامی خواهد داشت. ما نمی خواهیم، تا از ما چین، روسیه و دیگر کشورها پیش شوند. ما همیشه پیشتاز بودیم — ما در طول چند دهه در پیشرو حرکت میکردیم».

مفکوره نیروهای فضایی به هیچ وجه نو نیست. در امریکا از زمان ریاست جمهوری ایزنهاور طراحی برنامه های پیشتاز فضایی مهمترین عنصر تامین امنیت ملی تشکیل میداد.

این پروسه در دوران جنگ سرد — بعد از آن فعالتر گردید، وقتیکه اتحاد شوروی به سرعت برنامه های اقمار مصنوعی و فضایی خود را توسعه بخشید.

امروز امریکا در جمله کشورهای شامل است که برنامه پیشتاز فضایی را تحقق می بخشد و از تخنالوژی های، مانند اقمار مصنوعی راهنمایی، برای اهداف نظامی استفاده میکند.

ریک فرانکونا (Rick Francona) دگرمن متقاعد نیروهای مسلح امریکا و تحلیلگر نظامی در مصاحبه با تلویزیون CNN اعلام داشت که اکثریت نمایندگان قوماندانی نیروهای مسلح امریکا میدانند که برای حفظ برتری رقابتی ایالات متحده باید به نیروی مسلط در فضا مبدل گردد.

به گفته او، «اکثریت نظریه پردازان نظامی میدانند که این — عرصه فعالیت های محاربوی در آینده می باشد».

در سال 1967 امریکا و اتحاد شوروی قرارداد در باره فضا — یک عده موافقت نامه های بین الحکومتی امضا کردند که متوجه جلوگیری از استقرار سلاح کشتار جمعی در فضا بودند.

اینکه نیروهای فضایی ترامپ در نتیجه چه شکل اختیار خواهند کرد، فعلاً روشن نیست.

فرانکونا گفت:« نیروهای مسلح امریکا بطور قابل ملاحظه بر عملیات فضایی، بشمول تامین ارتباطات، تحقق قوماندانی تاکتیکی و اداره، پیشبرد کشف، نظارت و تمام عرصه های پیشبرد عملیات، اتکا میکنند».

او افزود:«این (برای منافع امریکا) مهم است، تا نظامیان امریکایی نه تنها بر فضا دسترسی داشته باشند، بلکه باید در آن مسلط باشند».

برای اتخاذ اقدامات عاجل اساس وجود دارد. پوتین اعلام داشت که روسیه سلاح فوق العاده سریع از سرعت صدا ساخته که میتواند در اقشار متکاثف اتموسفییر زمین به فاصله بین القاره یی پرواز نماید. بلاک بالدار طوری مانور مینماید که عملاً  در برابر هرنوع دفاع ضد راکتی غیرآسیب پذیر است.

© AP Photo / RU-RTR Russian Television via APسیستم دفاع ضدراکتی امریکایی در جریان آزمایشات راکت قاره پیما را نابود ساخت
سیستم دفاع ضدراکتی امریکایی در جریان آزمایشات راکت قاره پیما را نابود ساخت - اسپوتنیک افغانستان
سیستم دفاع ضدراکتی امریکایی در جریان آزمایشات راکت قاره پیما را نابود ساخت

چین نیز دقیقاً همینطور سلاح ضد اقمار مصنوعی و ضد راکتی طراحی و آزمایش کرده که به عقیده تحلیگران، میتواند اکثریت اقمار مصنوعی مخابراتی امریکا را از کار اندازد و از بین ببرد. اما مقامات چین پیوسته تاکید میکنند که از ساحه فضایی فقط برای «اهداف صلح آمیز» استفاده میکنند.

در دسمبر سال 2015 در گزارش که توسط وزارت دفاع اریکا تهییه شده بود، گفته شده که چین سیستم مداری ضد اقمار مصنوعی طراحی میکند که برای نابودسازی تاسیسات فضایی امریکا در نظر گرفته شده است. در گزارش گفته شده:«این سیستم ها از قمر مصنوعی متشکل اند که توسط سلاح و وسایل نابودسازی، مانند دستگاه انفجاری، مرمی فعالیت ضربه یی، لیزر، توپ امواج رادیویی، جنراتور پرازیت ها یا آله میخانیکی، تجهیز شده اند».

گین شوانگ (Geng Shuang)، نماینده وزارت خارجه چین در پاسخ به خواهش CNN در مورد تبصره بر اعلامیه که ترامپ در روز سه شنبه ایراد کرده، گفت که «ساحه فضایی به تمام بشریت تعلق دارد. چین پیوسته خواستار استفاده صلح آمیز از ساحه فضایی می باشد و با میلیتاریستی کردن فضا و مسابقه تسلیحاتی در فضا مخالف می باشد».

در حال حاضر سلاح فضایی بطور کل به سه کتیگوری تقسیم میشود.

فرانکون گفت:« سلاح استقرار زمینی که سیستم های فضایی را هدف حمله قرار میدهد، (بطور مثال) لیزرها، بدان منظور، تا «کور سازد»، وسایل را از کار اندازند و سیستم راهنمای اقمار مصنوعی را تخریب کند؛ سلاح استقرار فضایی که دیگر سیستم های فضایی را هدف حمله قرار میدهند، و سلاح فضایی که بر اهداف در روی زمین حمله مینمایند».

به گفته موصوف، فقط سه دولت وجود دارند که میتوانند حضور نظامی را در فضا تحقق بخشند: اینها روسیه، چین و امریکا می باشند.

سیسیل هنی (Cecil Haney) ادمیرال نیروهای بحری امریکا در سال 2015 اعلام داشت:«هم روسیه و هم چین اعتراف نموده که آنها پوتنسیال ضد فضایی طراحی میکنند و یا طراحی کرده اند».

هیزیر ویلسون (Heather Wilson) وزیر نیروهای هوایی امریکا نیز اعلام داشته که امریکا باید سیاست نو تصویب کند و با وضاحت تمام تفهیم نماید که اگر ضربه بر ضد قمر مصنوعی سیستم کشف و راهنمایی متوجه باشد، امریکا این را به مثابه عمل خصمانه بررسی خواهد کرد و عکس العمل نشان خواهد داد».

ویلسون اعلام داشت:«ظاهراً، وقت آن فرارسیده که ما به مثابه کشور، باید صحبت کردن راجع به این آغاز کنیم».

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала