ایجاد ساحه امن برای طالبان در شش ولایت افغانستان در چوکات پلان عمل

© AP Photo / Reza Shirmohammadiایجاد ساحه امن برای طالبان در شش ولایت افغانستان در چوکات پلان عمل
ایجاد ساحه امن برای طالبان در شش ولایت افغانستان در چوکات پلان عمل - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
براساس اطلاعات، در چوکات پلان عمل افغانستان و پاکستان، ایجاد ساحه امن برای طالبان در شش ولایت در افغانستان که اکثریت شان در سرحد با پاکستان قرار دارند، در نظر گرفته شده است.

به گزارش اسپوتنیک، رسانه‌های افغانستان با نشر گزارش‌هایی از اینکه حکومت‌های افغانستان و پاکستان تلاش دارند تا شش ولایت افغانستان را به مثابه ساحه امن برای طالبان در نظر بگیرند، خبر داده اند.

روزنامه ویسا نوشته است که به گمان اغلب، ولایت پکتیکا یکی از این شش ولایت، است که رهبری جدید طالبان پاکستانی در آن ولایت مرکز جدید شان را باز کنند.

یک منبع به این روزنامه گفته است که در چوکات پلان عمل افغانستان و پاکستان در این ولایت‌ها همکاری‌های دوجانبه اقتصادی، نظامی و استخباراتی صورت خواهند گرفت.

به گفته منبع، در راستای همکاری‌های استخباراتی دو افسر پاکستانی در کابل و دو افسر افغان در اسلام‌‌آباد در مراکز مشترک جابجا خواهند شد.

طالبان: در صورت تعیین زمان خروج نیروهای خارجی از افغانستان طالبان صلح خواهند کرد - اسپوتنیک افغانستان
شرط طالبان برای برقراری آتش بس با دولت

ویسا نوشته است که در نتیجه مذاکرات اخیر افغانستان، پاکستان و ایالات متحده امریکا، تمام جوانب به توافق رسیده اند تا شش ولایت افغانستان که اکثریت شان در جنوب افغانستان قرار دارند، به عنوان ساحه امن برای طالبان در نظر گرفته شوند.

گفته می‌شود که ولایت پکتیکا یکی از ولایت‌هایی است که طالبان مسلح خواستار آن به عنوان ساحه امن این گروه می‌باشند.

یک منبع معتبر به کابل نیوز گفته است که پلان عمل افغانستان و پاکستان شامل شش بخش می‌باشد که همکاری‌های استخباراتی، اقتصادی و نظامی نیز بخشی از این پلان است.

منبع گفته است: "در پلان عمل به شمول همکاری‌های استخباراتی، اقتصادی و نظامی، شش مورد شامل است. هردو جانب در کابل و اسلام‌آباد مراکز مشترک ایجاد خواهند کرد که از هر کشور به تعداد دو دو افسر نظامی، عضو آنها خواهند بود".

روزنامه ویسا همچنان خاطر نشان ساخته است که طرح ساحه امن برای طالبان همزمان با تلاش‌های ایالات متحده امریکا، چین و پاکستان برای آتش‌بس، صورت گرفته است.

وعده جدید نظامیان پاکستان به دولت افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
وعده جدید نظامیان پاکستان به دولت افغانستان

این در حالیست که حکومت افغانستان رسماً ایجاد ساحه امن برای طالبان را تایید نمی‌کند، رئیس شورای عالی صلح افغانستان گفته است که در بسته صلح این شورا هیچ طرحی مبنی بر ایجاد ساحه امن وجود ندارد.

اعضای شواری ملی درمورد فراهم‌سازی ساحه امن برای طالبان نظریات متفاوت دارند. شماری از اعضای پارلمان کشور به این طرح خوشبین اند، اما شماری برعکس، عملی‌ساختن این طرح را برای افغانستان خطرناک می‌شمارند.

موضوع ایجاد ساحه امن و سپردن شش ولایت به طالبان در حالی مطرح می‌شود، که در بخش‌های مختلف افغانستان حرکت‌های مردمی برای ایجاد ذهنیت ضدجنگ، آغاز شده اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала