عربستان سعودی به قرن XXI وارد میگردد

© REUTERS / Faisal Al Nasserعربستان سعودی به قرن XXI وارد میگردد
عربستان سعودی به قرن XXI وارد میگردد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
روزنامه رصیف22 لبنان می نویسد، رسانه های محلی و بین المللی منتظر نیمه شب 24 جون سال 2018 بودند، تا شاهد لحظه باشند، وقتیکه بر زن سعودی سال ها بعد از محرومیت از معمولی ترین حقوق گلاب بپاشند – این حادثه است که در تاریخ به مثابه یکی از «دستاوردهای دولت» ثبت گردید.

اما علت چنین خوشی مبالغه آمیز رسانه های سعودی چیست؟ جهان دستاورد زنان سعودی را فراموش نخواهد کرد، اما آیا این بزرگترین دستاورد است؟

زنان در عربستان سعودی، بدون در نظرداشت تابعیت، بعد از آن شاهد چنین تغییرات تکان دهند گردیدند، وقتیکه شهزاده محمد ابن سلمان شهزاده ولیعهد دولت شاهی گردید و پروگرام خود «دیدگاه — 2030» را منتشر ساخت.

دیروز زوج به کنسرت کوویت در الریاض رفتند، مرد در پشت جلو موتر نشسته بود و زمانیکه، بعد از نیمه شب، برمیگشتند، پس در عقب جلو موتر همسرش نشسته بود. چه کسی زن را در کنسرت موسیقی در کشوری تصور کرده میتوانست، جای که رهبران مذهبی فتواهای صادر میکردند که شنیدن موسیقی را ممنوع می ساخت؟ و چه کسی تصور کرده میتوانست که موترها در سعودی را زنان بعد از سال ها مطالبات و کمپاین های مربوطه، خواهند راند؟ و آیا این فیصله درست ناوقت نیست؟

پولیس سعودی بر زنان بجای آن، تا از آنها جواز رانندگی مطالبه کنند، گل ریختند، تا از آنها در اولین دقایق به مرحله اجرا گذاشته شدن قانون نو، حمایت نمایند.

اولین آنها دختر شهزاده الولید بن طلال بود که به خاطر این حادثه اظهار سپاسگذاری نمود و گفت:«مفکوره محمد ابن سلمان — اینک به ما این نتیجه داد». او این سخنان را در ویدیو اظهار داشته که شهزاده در اکاونت خود در «تویتیر» منتشر ساخته است. در آن او در خیابان های الریاض بعد از نیمه شب حرکت میکند و در آخر میگوید:«خدا را شکر، عربستان سعودی به قرن XXI وارد گردید».

از جانب دیگر زنان خواستار تساوی حقوق بودند و دادن حق رانندگی باعث جروبحث ها گردید. کابران شبکه های اجتماعی شکایت میکنند که تخصیص جاهای خاص در پارکینگ ها بر زنان عمل تبعیضی است. مودی حلف عضو شورا اعلام داشت:«تخصیص محلات خاص در پارکینگ ها برای زنان — اضافی است، این مفکوره از منطق عاری است و من امیداورم که وضع را اصلاح سازیم…».

© AFP 2023 / Amer Hilabi عربستان سعودی به قرن XXI وارد میگردد
 عربستان سعودی به قرن XXI وارد میگردد - اسپوتنیک افغانستان
عربستان سعودی به قرن XXI وارد میگردد

رانندگی موتر توسط زنان به آوامر مذهبی مناسبت ندارد

در اپریل سال 2016 طی کنفرانس مطبوعاتی که به پروگرام «دیدگاه — 2030» وقف گردیده بود، شهزاده ولیعهد محمد ابن سلمان اعلام داشت که رانندگی زن به اوامر مذهبی تعلق ندارد. این رنندگی به خود جامعه مربوط می باشد که آیا آن را می پذیرد یا رد میکند. او افزود:«من تائید میکنم که این مساله کاملاً به آرزوی جامعه سعودی مطابقت دارد. ما نمی توانیم بر آن چیزی را تحمیل کنیم که نمی خواهد، ولی در آینده همیشه تحولات رخ میدهند و من میخواهم تا این تحولات مثبت باشند».

© Sputnik / Alexei Druzhininعربستان سعودی نفوذ خود در آسیا از طریق پاکستان افزایش میدهد
عربستان سعودی نفوذ خود در آسیا از طریق پاکستان افزایش میدهد - اسپوتنیک افغانستان
عربستان سعودی نفوذ خود در آسیا از طریق پاکستان افزایش میدهد

ژورنالیست رحمن الرشید نتیجه گیری نمود:«این گام جسورانه محمد ابن سلمان بود و او را به این کار مجبور نه ساخته بودند.او میتوانست وضع را در عربستان سعودی طوری بماند، که 70 سال اخیر وجود داشت».

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала