حاتم بخشی ارگ برای حوز ای ساختن غزنی

© Sputnikحاتم بخشی ارگ برای حوز ای ساختن غزنی
حاتم بخشی ارگ برای حوز ای ساختن غزنی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ریاست جمهوری افغانستان برای عدم مخالفت کمیسیون انتخابات با مواضع اخیر اشرف غنی به اعضای این کمیسیون رشوه‌های میلیونی داده است.

مخالفت نمایندگان غزنی با حوزه ای شدن انتخابات - اسپوتنیک افغانستان
مخالفت نمایندگان غزنی با حوزه ای شدن انتخابات
به گزارش اسپوتنیک به نقل از رصد، با اوج گرفتن مشکلات حوزه‌ای شدن انتخابات در ولایت غزنی در جنوب شرق افغانستان برخی از رسانه‌های این کشور اعلام کردند که ریاست جمهوری افغانستان به اعضای کمیسیون انتخابات رشوه‌های میلیونی داده است.

اسناد افشا شده توسط «رصد» نشان می‌دهند که ریاست جمهوری افغانستان طی حکمی، مبلغ 11 میلیون و 400 هزار افغانی را برای افزایش حقوق رئیس و اعضای کمیسیون انتخابات این کشور درنظر گرفته است.

گفته می‌شود، که این مبلغ جدای از مبلغ 37 میلیون و 590 هزار افغانی دیگری است که پیش از این برای حقوق و امتیازات اعضای این کمیسیون پرداخت شده بود.

با این حال، در نامه پیشنهادی کمیسیون مستقل انتخابات به ریاست جمهوری افغانستان گفته شده، که مجموع حقوق و امتیازات اعضای این کمیسیون مبلغ 48 میلیون و 990 هزار افغانی می‌شود، که به طور متوسط برای هر عضو این کمیسیون به غیر از رئیس، ماهانه 500 هزار افغانی (835 دالر) حقوق درنظر گرفته شده است.

برخی منابع داخلی کمیسیون انتخابات به شرط عدم افشای نام آنها گفته‌اند، که پیشنهاد افزایش امتیازات اعضای این کمیسیون دستکم یک ماه در ریاست جمهوری معطل بود، اما پس از پاسخ مثبت به برخی از خواسته‌های اشرف غنی به جریان افتاد.

پیش از این، برخی از اعضای کمیسیون انتخابات افغانستان از مداخله ریاست جمهوری این کشور شاکی بودند.

به گفته این منابع، اعضای کمیسیون انتخابات افغانستان باوجود مخالفت‌های گسترده در برابر حوزه‌ای شدن انتخابات ولایت غزنی، تصمیم گرفتند که برای شکستن بن‌بست انتخابات در این ولایت، آن را به سه حوزه تقسیم کنند؛ تصمیمی که انتقاد نهادهای ناظر انتخاباتی، نمایندگان مجلس و شهروندان غزنی را در پی داشته است، چرا که حوزه ای ساختن ولایت غزنی خلاف قانون و این تصمیم برگرفته از تعصبات قومی است. و در همین حال بعضی تحلیلگران می گویند، که اگر قرار است غزنی را حوزه ای می سازید باید افغانستان فدرالی شود و اگر نمی سازید این حوزه ای ساختن ولایت غزنی خود سر منشا تجزیه افغانستان را در آینده رقم خواهد زد.

یادآوری می کنیم، که چند روز پیش لطیف پدرام نماینده بدخشان در پارلمان با سخنان تند این تصمیم کمیسیون انتخابات را تعصب آمیز و یک کار شئونیستی بیان کرد، که با واکنشی های برخی از نمایندگان واقع شد. 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала