ازبکستان در سرحد با افغانستان زیربناهایی تازه ایجاد کرده است

© Fotolia / Pavel Parmenovازبکستان در سرحد با افغانستان زیربناهایی تازه ایجاد کرده است
ازبکستان در سرحد با افغانستان زیربناهایی تازه ایجاد کرده است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت تجارت و صنایع، با درنظرداشت گرمی روابط بازرگانی و ترانزیتی با ازبکستان، می‌گوید که از توسعه روابط ترانزیتی و بازرگانی میان دو کشور، ازبکستان نیز بسیار سود خواهد برد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، ازبکستان، برای رونق بازرگانی و ترانزیت کالاها میان افغانستان و این کشور، زیربناهایی بیشتری را در سرحد دو کشور ایجاد کرده است.
ایجاد مرکز انتقال کالاهای بازرگانی در شهرک سرحدی ترمز ازبکستان، یکی از این زیربناها است که با تسهیلات حمل و نقل و راه آهن مجهز است.

کاهش قیمت برق صادراتی ازبکستان به افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
کاهش قیمت برق صادراتی ازبکستان به افغانستان

شاکر گارگر، مشاور رئیس‌جمهور در امور کشورهای آسیای میانه می‌گوید که در کنار این سهولت‌ها ازبکستان علاقمند است تا 500 میلیون دالر در ساخت راه آهن شمال — غرب کشور سرمایه گذاری کند که با این‌کار ازبکستان از راه افغانستان با سرحدهای ایران پیوند خواهد شد: "اکنون بیشترین مشکلات ترانزیتی ما در ازبکستان حل شده اند. در ازبکستان اکنون با به کارگیری از بندر اندی جان ازبکستان کالاهای افغانستان به بازارهای روسیه و بازارهای چین ترانزیت شده می‌توانند".
در همین حال، وزارت تجارت و صنایع، با درنظرداشت گرمی روابط بازرگانی و ترانزیتی با ازبکستان، می‌گوید که از توسعه روابط ترانزیتی و بازرگانی میان دو کشور، ازبکستان نیز بسیار سود خواهد برد.
به گفتۀ مسؤولان این وزارت، ازبکستان به مثابۀ یک کشور محاط به خشکه می‌تواند از راه افغانستان به چابهار و کراچی راه یابد.
یحی اخلاقی، رئیس تسهیلات ترانزیت در وزارت تجارت و صنایع در این باره می‎افزاید: "با سرمایه گذاری ازبک‌ها در راه آهن شهر مزارشریف تا هرات، کالاهای این کشور از راه نزدیک به ایران و حتا از راه ایران به کشورهای خلیج رسیده می‌تواند".
با این همه، مسؤولان بازرگانی افغانستان در ازبکستان می‌گویند که بازرگانان ازبک آماده اند در کنار توسعه داد و ستد بازرگانی شان با افغانستان، در بخش‌های گوناگون در شمال وغرب کشور سرمایه گذاری کنند.
حجم بازرگانی افغانستان و ازبکستان در سال گذشته میان 200 تا 400 میلیون دالر بود.
اما به گفته اتاق تجارت و صنایع، با توسعه روابط بازرگانی دو کشور، ارزش بازرگانی دو کشور به چند برابر افزایش خواهد یافت.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала