امریکا: پاکستان باید فشار بیشتر بر طالبان وارد کند

© AFP 2023 / MARK RALSTONامریکا: پاکستان باید فشار بیشتر بر طالبان وارد کند
امریکا: پاکستان باید فشار بیشتر بر طالبان وارد کند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
معاون وزیر خارجه امریکا می‌گوید با وصفی که پاکستان نقش مهمی در بازی دارد، امریکا تا کنون شاهد فشار و عمل قاطع در این باره از اسلام‌آباد نبوده است.

الیس ویلز، معاون وزارت خارجه ایالات متحده امریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی می‌گوید که نیاز است تا پاکستان فشار بیشتر بر طالبان وارد کند تا سران این گروه به گفت‌وگوهای صلح حاضر شوند.

بربنیاد گزارش رسانه‌های پاکستانی، معاون وزیر خارجه امریکا روز یک‎شنبه (۱۰ سرطان) به خبرنگاران گفته است که پاکستان باید تصمیم قاطع در برابر طالبان، اتخاذ کند: "پاکستان نقش مهمی دارد که بازی کند… اما ما تاکنون فشار و عمل قاطع در این باره از اسلام‌آباد ندیده‌ایم."

او در ادامه گفت: "این برای ما بسیار سخت خواهد بود تا به اهداف مان برسیم… در صورتی‌که پاکستان با ما کار نکند."

این گفته‌های ویلز، دو هفته پس از اعلام آتش‌‍بس میان حکومت افغانستان و طالبان، ابراز می‌شوند — آتش‌بسی که به گفتۀ او انگیزه‌یی است برای دریافت یک راه حل سیاسی به نبردها در افغانستان، وی افزود: "من فکر می‌کنم که (آتش بس) برای همه انگیزه‌یی خواهد بود تا تلاش‌های شان را تازه سازند و راه حل سیاسی را، دریابند…من فکر می‌کنم که این برای طالبان آسان نخواهند بود تا مذاکره نکنند."

الیس ویلز، معاون وزارت خارجه امریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی به روز شنبه، وارد کابل شد و با مقام‌های حکومت وحدت ملی، دیدار و گفت‌وگو کرد.

از سویی هم، سفارت امریکا در کابل، در خبرنامه‌یی گفته است که ویلز در دیدارش با رییس جمهور غنی، عبدالله عبدالله، رییس اجراییه، صلاح الدین ربانی، وزیر خارجه، حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی بر پشتیبانی امریکا از روند گفت‌وگوی‌های صلح به رهبری افغان‌ها، تأکید کرده است.

او با همکاران بین المللی اش نیز دیدار کرد و در بارۀ پشتیبانی آنان از گفت‎‌وگوهای صلح، امنیت و ثبات در افغانستان و منطقه، گفت‌‍وگو کرده است.

بربنیاد گزارش‌ اکسپرس تربیون، بانو ویلز گفته است: "در حال حاضر، رهبران طالبان که مانع گفت‌وگوهای برای دریافت راه حل سیاسی در افغانستان ا ستند، در افغانستان حضور ندارند."

این در حالی ا‌ست که طالبان پیش از این پیشنهاد رییس‌جمهور غنی را برای گفت‌وگوهای صلح، رد کرده‌اند و خواستار گفت‌وگوی مستقم با امریکا شدند.

خانم ویلز یک هفته قبل گفته بود که به‌زودی به پاکستان می‌رود و درباره‌ی روند صلح در افغانستان و مبارزه با گروه‌های هراس‌افگن، با مقام‌های این کشور گفتگو می‌کند.   

به گفته خانم ویلز اگر این گفتگوها نیز ناکام شود، واشنگتن برضد آن طالبانی که گفتگوهای صلح را رد میکنند، اقدام نظامی میکند.

خانم ویلز گفته بود: "گفتگوهای را که ما هفته‌ آینده با پاکستان برنامه‌ریزی کرده‌ایم، برای پایان‌دادن به نگرانی‌های است که از آدرس پاکستان متوجه صلح و ثبات افغانستان و منطقه و هم‌چنین پشتیبانی‌ قوی از تلاش‌های صلح در افغانستان است".

الیس ویلز گفت که این سفر متفاوت از سفرهای پیشین او به اسلام‌آباد است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала