‎‫آیا حامد کرزی دوباره رییس جمهور خواهد شد؟‬

© Sputnik / Aleksandr Natruskin /  مراجعه به بانک تصاویر ‎‫ آیا حامد کرزی دوباره رییس جمهور خواهد شد؟‬
‎‫ آیا حامد کرزی دوباره رییس جمهور خواهد شد؟‬ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اطلاعاتی که از منابع سیاسی کابل در اختیار اسپوتنیک قرار گرفتند حاکی از آن است که موضوع نامزدی حامد کرزی در انتخابات ریاست جمهوری بعدی، دور از احتمال نیست.

تقریبأ سه هفته قبل رئیس جمهور پیشین افغانستان در مصاحبه با نشریه  المانی «اشپیگل» اظهار داشت که اگر ضرورت باشد و تمام گروه های سیاسی کشور اشتراک وی را در انتخابات اینده قبول کنند، او شاید کاندید ریاست جمهوری شود. اما بعدأ حامد کرزی این گفتهٔ خویش را تکذیب نمود و احتمال نامزد شدن را رد کرد.

‎‫تحرکات اخیر سیاسی خصوصأ اعلام آتش بس میان حکومت و طالبان، مسأله اشتراک حامد کرزی در انتخابات ریاست جمهوری را از خطوط اول رسانه ها عقب انداختند. مگر اطلاعاتی که از منابع سیاسی کابل در اختیار اسپوتنیک قرار گرفتند حاکی از آن است که موضوع تا به حال مبهم می‌باشد.

‎‫طبق معلومات دریافت شده، تعدادی زیادی از سیاستمداران پرنفوذ افغانستان همراه با رهبران قومی از حامد کرزی تقاضا کرده اند تا به صحنه سیاسی پس بیاید. این سیاسیون افغانستان طی گفتگوها با رییس جمهور پیشین به این موضوع اشاره دارند که وضعیت فعلی کشور در هر عرصه رو به خرابی است و شاید از کنترول حکومت خارج شود. در چنین شرایط آنها حامد کرزی را منحیث چهره ملی می‌بینند که از آعتبار و احترام در میان تمام گروه های سیاسی افغانستان به شمول طالبان برخوردار است و میتواند وطن را از بحران جاری نجات بدهد. به گفتهٔ منابع اسپوتنیک، این سیاستمداران حامد کرزی را تشویق میکنند تا از شرکت در انتخابات آینده خودداری نکند. 

‎‫اما سوال جدی مورد علاقهٔ همه این است که آیا حامد کرزی از نظر حقوقی میتواند بار دیگر مقام ریاست جمهوری را بدست بیاورد؟

در ماده ۶۲ قانون اساسی افغانستان آمده است که «هیچ شخصی نمی تواند بیش از دو دوره به حیث رئیس جمهور انتخاب گردد». اما در میان حقوقدانان اتفاق نظر وجود ندارد که ایا سخن قطعأ در باره دو دوره است و یا در باره دو دوره مسلسل.

در عین حال آقای گل رحمن قاضی، رئیس پیشین کمیسیون نظارت بر تظبیق قانون اساسی افغانستان، در مصاحبه با اسپوتنیک اظهاد داشت که با درک شرایط خاص که افغانستان در آن امروز قرار دارد، اراده مردم کشور نسبت به قانون نافذ اهمیت بیشتر دارد:

«خود سیستم دولتی که بعد از ایجاد حکومت وحدت ملی بوجود آمد، خارج از چوکات قانون اساسی میباشد، چون نه رتبه رئیس اجراییه، نه رتبه معاونین شان و نه ساختار به نام کابینه در قانون اساسی مندرج میباشند. درست است که در ‫ماده ۶۲ تنها دو دوره تأیین شده اند. مگر وقتی که حکومت فعلی افغانستان بیرون از چوکات قانون اساسی فعالیت مینماید، وقتی که وضعیت در هر عرصه که باشد نگران کننده است و بحران سیاسی در کشور به گذشت زمان پیچیده تر میشود، عنصر عمده باید اراده خلق افغانستان پنداشته شود، نه قوانین نافذ. چون خود قانون زاده أرادهٔ مردم است. بنا بر این اگر شهروندان افغانستان از حامد کرزی تقاضا نمایند تا در انتخابات ریاست جمهوری نامزد گردد، این امر به کرزی صاحب بنیاد حقوقی را ایجاد نماید تا در انتخابات ۲۰۱۹ اشتراک بکند».

‫طوری که دیده میشود، موضوع وارد شدن حامد کرزی به کمپاین انتخاباتی تا به حال بسته نشده است. اگر واقعأ هم رئیس جمهور سابق به درخواست حلقه های گسترده سیاسی و اجتماعی کشور دوباره برای عالی ترین مقام دولتی کاندید شود، این کار میتواند طرح آقای اشرف غنی را مبنی بر حفظ قدرت ناکام بسازد. از این خاطر به نظر میرسد که ارگ از هیچ وسیله‌یی دریغ نخواهد کرد تا موانع مختلف را در مقابل حامد کرزی ایجاد نماید.

 

شاید به این دلیل حامد کرزی اظهارات خویش را در مصاحبه با نشریه «اشپیگل» تکذیب نمود. احتمالأ وی نخواست پیش از وقت برای آقای اشرف غنی پلان خود را اشکار نماید. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала