درخواست 213 میلیون افغانی برای مصارف گلبدین حکمتیار

© Photo / ارگغنی حکمتیار
غنی حکمتیار - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یافته‌های یک گزارش تحقیقی نشان می‌دهد که در سال 1397، برای پیش‌برد اهداف کمیسیون مشترک اجرایی توافق‌نامه‌ی حزب اسلامی و حکومت افغانستان، بیش از 212 میلیون و 980 هزار افغانی از دفتر ریاست جمهوری این کشور درخواست شده‌است.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از " خبرنامه" این مقدار پول از سوی داکتر اکرم خپلواک، رئیس کمیسیون مشترک اجرایی توافق‌نامه‌ی حزب اسلامی با حکومت افغانستان درخواست شده و وزارت مالیه این مبلغ را از کُد 91 (کُد امنیت ملی) منظور کرده و نیز ریاست‌جمهوری «مطالبه‌ی متن پیشنهاد»، یعنی دو درخواست مالی این کمیسیون را پذیرفته و دستور اجرایی آن را داده است.
بررسی‌های اطلاعات روز نشان می‌دهد که وجود ابهام در توافق‌نامه صلح حزب اسلامی با حکومت و فرمان ریاست‌ جمهوری درباره‌ی اجرای این توافق‌نامه، سبب شده که مقدار قابل توجهی پول، صرف تأمین نیازهای مالی یک حزب سیاسی و رهبر آن شود. در حالی که مطابق قوانین و طرزالعمل تأسیس و ثبت احزاب و اسناد بودجه‌ی مالی حکومت، هیچ حکم صریحی در مورد حمایت مالی احزاب سیاسی وجود ندارد.
بر اساس این گزارش، در ماده شش توافق‌نامه‌ی صلح میان حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار و دولت تصریح شده که: "دولت جمهوری اسلامی افغانستان همزمان با امضای این موافقتنامه رسما اعلام می‌دارد که رهبر حزب اسلامی افغانستان و دیگر شخصیت‌های برجسته‌ی آن می‌توانند در هر جایی از این کشور که خواسته باشند، مطابق با قوانین کشور آزادانه زندگی نمایند و دولت جمهوری اسلامی افغانستان خود را مکلف به تامین شرایط لازم و مساعد برای تحقق این شرایط می‌داند".
این در حالی است که یک عضو کنونی کمیته‌ی نظارت بر تطبیق قانون اساسی درباره‌ی مفاد توافق‌نامه‌ی صلح میان حزب اسلامی و دولت گفته که «محتوای این توافق‌نامه به ویژه در بخش تأمین شرایط لازم و مساعد برای این‌که اعضای حزب اسلامی در هرجای کشور که بخواهند زندگی کنند، و نیز تأمین ضرورت‌های محل اقامت رهبر این حزب، بسیار گنگ است و اجرای آن به دوش کمیسیون مشترک اجرایی موافقت‌نامه‌ی صلح حزب اسلامی و دولت واگذار شده است».
از سویی هم، دو مکتوب دیگر کمیسیون اجرایی مشترک موافقت‌نامه‌ی صلح حزب اسلامی و دولت در سال 1396 که به دست روزنامه ها قرار گرفته، نشان می‌دهد که این کمیسیون یک بار برای تعمیر و بازسازی اقامت‌گاه حکمتیار، 22 میلیون و 792 هزار افغانی درخواست کرده و در مکتوب شماره 210 نیز برای "رهبر حزب اسلامی دو عراده موتر جدید هایلکس پیک" و برای دفتر وی، 3عراده موتر کرولای 2011 و 2012 خریداری شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала