ترکیه بیش از 18هزار کارکنان دولتی را اخراج کرد

© Flickr / Jorge Franganilloترکیه بیش از 18هزار کارکنان دولتی را اخراج کرد
ترکیه بیش از 18هزار کارکنان دولتی را اخراج کرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
18 هزار و 632 کارمندی نظامی ترکیه با استفاده از اختیارات قانون وضعیت فوق العاده و با صدور آخرین 'بخشنامه در حکم قانون' از کار اخراج شدند.

به گزارش اسپوتنیک، حکم اخراج این افراد که به اتهام عضویت در گروه گولن، گروه‌های تروریستی و اقدام علیه امنیت ملی ترکیه صادر شده، در آخرین شماره روزنامه رسمی ترکیه منتشر شده است.
بر اساس بخشنامه صادر شده، حکم بازگشت به کار 148 نفر نیز صادر شده است.
افراد اخراج شده نمی توانند دوباره به استخدام دولت درآیند و دیگر به کارگیری آنها در مراجع و دوایری که از آن اخراج شده اند، ممکن نخواهد بود و همه وظیفه و تعهد دولتی و حاکمیتی آنها نیز لغو خواهد شد.
گذرنامه همه این افراد اخراجی که نام آنها در شماره امروز روزنامه رسمی ترکیه درج شده، لغو می شود.

نیروهای ترکیه - اسپوتنیک افغانستان
برکناری ۸۲۰ نن از نیروی بحری و زمینی در ترکیه

بر اساس بخشنامه در حکم قانون صادر شده، رتبه اداری و سازمانی یکهزار و 526 نفر از مستخدمین دولت ترکیه نیز تنزل یافته و این افراد تنها به عنوان کارمند عادی مشغول به کار خواهند بود.
وضعیت فوق العاده در ترکیه بنا به گفته مقامات این کشور فردا دوشنبه 9 جولای 2018 لغو می شود و بر این اساس پیش از لغو آن، آخرین بخش نامه در حکم قانون در راستای پاکسازی عوامل گولن از بدنه حاکمیت صادر شده است.
ترکیه بعد از کودتای 15 جولای سال 2016 در هشت دوره متوالی، وضعیت فوق العاده سه ماهه در این کشور اعلام کرده که تا 20 جولای ادامه دارد و با استفاده از اختیارات قانونی متاثر از آن و با صدور 'بخشنامه های در حکم قانون'، به تصفیه همه ارکان حکومتی و دولت از افراد متهم به کودتا پرداخته است.
در طول 2 سال اخیر 34 بخشنامه در حکم قانون با هدف مبارزه با عوامل گروه های تروریستی به ویژه گروه گولن و اخراج آنها از بدنه حاکمیت صادر شده که آخرین مورد آن امروز با اخراج گسترده کارمندان و نظامیان ابلاغ شد.
با توجه به تغییر نظام حکومتی ترکیه از پارلمانی به ریاستی که در همه پرسی اوایل بهار سال گذشته به تایید مردم این کشور رسید، پست نخست وزیری در ترکیه حذف شده و بخشی از وظایف حقوقی و قانونی نخست وزیر طی سه روز اخیر با صدور سه مورد بخشنامه در حکم قانون به رجب طیب اردوغان رییس جمهوری این کشور واگذار شد.

Tunceli öğretmen protesto - اسپوتنیک افغانستان
اخراج 28 هزار معلم در ترکیه به دلیل سوء ظن تروریستی

بر اساس تصمیم دولت ترکیه متاثر از قانون وضعیت فوق العاده و با صدور بخشنامه های در حکم قانون، پیش از این 27 هزار و 923 نفر از متهمان کودتا از کار تعلیق و 114 هزار و 936 تن نیز اخراج و 40 هزار نفر نیز بازگشت به کار داده شده اند.
مقامات دولت ترکیه تعداد افراد مرتبط با گروه فتح الله گولن را نزدیک 200 هزار نفر اعلام و بیان کرده اند که این افراد به صورت مستقیم و غیرمستقیم در کودتای 15 جولای سال 2016 ترکیه نقش داشته اند.
ترکیه مدعی است که فتح الله گولن با تشکیل گروهی موسوم به گولن(فتو) و با رخنه در تشکیلات قضایی، نظامی، آموزشی و ارکان دولتی، کودتای 15 جولای 2016 را سازماندهی کرده است.
فتح الله گولن بیش از 17 سال است که در ایالت پنسیلوانیای امریکا ساکن است و مقامات واشنگتن تا کنون به هشت درخواست رسمی استرداد وی به ترکیه پاسخ رد داده اند.
در کودتای 15 جولای سال 2016 ترکیه 249 نفر کشته و 2 هزار و 193 نفر نیز زخمی شدند.
محاکمه عوامل کودتای نافرجام 15 جولای ترکیه در مراجع قضایی ترکیه جریان دارد و در آن فتح الله گولن به عنوان متهم ردیف اول معرفی شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала