وزارت دفاع: ترفیع افسرانی که باید تقاعد کنند به هدایت رئیس جمهور غنی صورت گرفته است

© Photo / MrPenguin20وزارت دفاع: ترفیع افسرانی که باید تقاعد کنند به هدایت رئیس جمهور غنی صورت گرفته است
وزارت دفاع: ترفیع افسرانی که باید تقاعد کنند به هدایت رئیس جمهور غنی صورت گرفته است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یک پیشنهاد وزارت دفاع ملی، ازبهر رتبه دادن به 39 افسر این وزارت، پس از ملاحظات رییس‌جمهور و هیئت بلندپایه‌یی‌که در این باره کار می‌کند، دوبار برگشت خورد؛ اما سرانجام، در همین دو بار تنها 23 تن از این افسران، رتبه بلند و سه ماه تنخواه امتیازی گرفته اند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از طلوع نیوز، وزارت دفاع ملی تأکید می‌ورزد که در گزینش این افسران از سوی این وزارت، موضوع قومی در میان نبوده است و تنخواه امتیازی به این افسران هم، با هدایت شفاهی رییس جمهور داده شده است.
اما سندهایی که در این باره در دست استند، نشان می‌دهند که 19 تن از این افسران‌ که رتبه و تنخواه امتیازی گرفته اند، از یک قوم استند.
در این سندها، دیده می‌شود که کم تر از یک ماه پیش، برای 23 تن از دگروالان و جنرالان وزارت دفاع ملی، رتبه و پرداخت سه ماه تنخواه امتیازی داده شده است.
اما، وزارت دفاع ملی می‌گوید که این افسران مشمول «ترفیعات نوبتی» این وزارت می‌شدند و در چنین حالاتی، اصل مشارکت قومی در نظر گرفته نمی‌شود.
به گفتۀ این وزارت، وزیر دفاع ملی، رتبه دادن به 39 افسر ارتش را به هیئت بلندپایه یی که در این باره کار می کند، پیشنهاد کرده بود؛ اما از این میان، در دو نوبت، تنها 23 تن برگزیده شدند.
عبدالوکیل احساس، رییس کدر و پرسونل ستاد ارتش در این باره می گوید: «کسانی که ترفیع شان را اجرا کرده ایم، به اساس حکم رییس صاحب جمهور، این ها (دوره کار شان) تمدید شده است. به اساس پیشنهاد وزارت دفاع و به اساس ارزیابی بورد، این تمدیدش مواصلت کرده است و حکم رییس صاحب جمهور در این جا پس مواصلت کرده است و بعضی مردمی که سن شان از پنجاه و هفت بالا بوده است، آنان رتبه علمی داشته اند و مطابق قانون تحصیلات عالی، اون ها سنش شصت و پنج بوده، یک تن ما داریم.»
در حالی که پرداخت تنخواه امتیازی به این افسران هم، واکنش‌هایی را برانگیخته است، وزارت دفاع ملی می گوید که این کار هم با هدایت شفاهی رییس جمهور انجام شده است.
در همین حال، گفته می‌شود، میان کسانی به تازه گی رتبه گرفته اند، کسانی نیز استند که باید تقاعد کنند.
اما چگونگی رتبه دادن و تنخواه های امتیازی به افسران در کشور، با چه دیدگاه هایی همراه بوده است؟
ناصر تیموری، پژوهشگر دیده بان شفافیت افغانستان، در این باره می‌گوید: "ما در گذشته، زمانی که در باره نیروهای امنیتی پژوهش هایی را انجام دادیم، بحث ترفیعات به موقع، یکی از مشکلات عمده شان بود و از سوی دیگر شکایت می کردند که کسانی که دست به دامن وکلا می زنند یا از طریق لابی سیاسی ترفیعات خود را انجام می دهند، این کار عملاً صورت می‌گیرد".
در این میان، شماری از اعضای مجلس نماینده گان، نیز آنچه را که نفوذ زورمندان، در برخی از کارهای بزرگ در نهادهای نظامی کشور می‌گویند، به انتقاد می‌گیرند.
بر بنیاد قانون ذاتی افسران ارتش، نظامیان می‌توانند که پس از هر پنج سال، مشمول روند ترفیعات نوبتی شوند؛ اما برای ترفیعات فوق العاده، هر کسی باید دست کم دو سال را در رتبه پیشین سپری کرده باشد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала