کشف تهدید جدید برای بشریت در چین

© http://www.oceanolog.ruکشف تهدید جدید برای بشریت در چین
کشف تهدید جدید برای بشریت در چین - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
محققان خطر جدیدی را در چین کشف کرده اند که به‌دلیل آن لایه اوزون زمین نازک شده و سرعت رسیدن پرتوهای ماورا بنفش به زمین افزایش خواهد یافت.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از بی بی سی نیوز، آژانس تحقیقاتی محیط زیست (EnvironmentalInvestigations Agency) یک منبع ناآشنای تخریب‌کننده لایه اوزون کلروفلوئوروکربن ها را کشف کرده است که در ماه می سال 2018 غلظت آن در جو افزایش یافته است.

پس از تحقیقات مشخص شده است که در چین تا کنون از اینگونه مواد مضر برای تولید مواد عایق حرارتی استفاده می‌شود.

قبلا  از کلروفلئوروکربن ها و از جمله کلروفلئوروکربن های —11 در آئروسل ها و سردکننده ها استفاده می شد، اما در حال حاضر تولید آنها تقریبا بطور کامل قطع شده است. در سال 1989 پروتکل مونرآل به اجرا گذاشته شد که برای دفاع از لایه اوزون به تصویب رسیده بود. کشورهای امضا کننده آن می بایست  ترکیباتی مانند کلروفلئورکربن ها را از خط تولید خارج سازند، زیرا این ماده تحت تأثیر پرتو ماورا بنفش تجزیه می شود و کلر اتمی با اوزون ایجاد واکنش می کند.

در ماه می محققان اداره ملی تحقیقات اقیانوسی و جو زمین امریکا افزایش غلظت کلروفلئوروکربن —11 را گزارش دادند که منبع آن به عقیده پژوهشگران در آسیای شرقی قرار دارد.

اگر استفاده از این ماده در چین برای تولید فوم پلی یورتان به اثبات برسد، این امر به نازک شدن لایه اوزون طی ده سال آینده خواهد انجامید و سرعت رسیدن پرتوهای ماورا بنفش به زمین را افزایش داده که بنوبه خود باعث مرگ انسان و جانوران خواهد شد. این پرتو باعث پیدایش سرطان پوست برای انسان نیز خواهد شد. با وجود آنکه سوراخ اوزونی بر فراز قطب جنوب قرار دارد اما مرزهای آن می تواند تا استرالیا، افریقای جنوبی و امریکایی جنوبی گسترش یابد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала