رئیس‌جمهور غنی از احتمال زیاد بازگشت جنرال دوستم سخن گفت

© Sputnik / Zuhal Sarhadرئیس‌جمهور غنی از احتمال زیاد بازگشت جنرال دوستم سخن گفت
رئیس‌جمهور غنی از احتمال زیاد بازگشت جنرال دوستم سخن گفت - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در یک نشست خبری در کابل اعلام کرد که احتمال بازگشت جنرال دوستم به کشور بسیار زیاد است و چون این یک موضوع حقوقی است، با لوی سارنوالی نیز صحبت شده است.

به گزارش اسپوتنیک، محمد اشرف غنی، رئيس جمهوری اسلامی افغانستان امروز یکشنبه (۲۴ سرطان) در نشست خبری که درمورد اوضاع اخیر کشور در کابل برگزار کرده بود، در پیوند به بازگشت جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست جمهوری و رهبر جنبش ملی افغانستان گفت: موضوع جنرال دوستم تحت بررسی است، احتمال بازگشت وی به کشور بسیار زیاد است، با لوی سارنوالی گفتگوهای واضح صورت گرفته است زیرا قضیه جنبه حقوقی دارد، مواد بیشتر را انشاالله عنقریب با شما شریک خواهیم ساخت.

جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان بیشتر از یک سال می‌شود که در کشور ترکیه به‌سر می‌برد و گفته می‌شود که دولت افغانستان اجازه بازگشت وی به کشور را نمی‌دهد.

اما پس از آنکه نیروهای کوماندوی اردوی ملی کشور نظام الدین قیصاری، فرمانده پولیس ولسوالی قیصار ولایت فاریاب و نماینده جنرال دوستم در این ولایت، را بازداشت و به کابل انتقال دادند، موج بزرگی از اعتراضات مردمی در ولایات شمال ایجاد شد و مردم خواستار رهایی قیصاری و همچنان بازگشت جنرال دوستم به کشور شدند.

موافقت ارگ به بازگشت جنرال دوستم به کابل - اسپوتنیک افغانستان
موافقت ارگ به بازگشت "جنرال دوستم" به کابل

با افزایش ناآرامی های شمال سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری به ترکیه رفت و طی چند دیدار با جنرال دوستم، اعلام شد که آنها برای بازگشت وی به افغانستان، به توافق رسیده اند.
منابعی در ارگ خبر داده بودند که آقای دوستم، طبق توافق، دوشنبه آینده (فردا) به کشور بازمی گردد، اما این خبر از سوی دفتر آقای دوستم رد و اعلام شد که هنوز دوطرف در این زمینه مشغول رایزنی اند و توافق مشخصی به دست نیامده است.

دیدار جنرال دوستم و سرور دانش در ترکیه - اسپوتنیک افغانستان
دانش در دیدار با دوستم: حضور تان در افغانستان یک ضرورت است

بازگشت آقای دوستم و آزادی نظام الدین قیصاری که از شرایط عمده معترضان شمال هم محسوب می‌شود و به نظر می‌رسد دولت تحت فشار اعتراضات، در تلاش پیدا کردن راهی برای سازش با اوست، هرچند گفته می‌شود که شرط دولت در این خصوص، عدم حضور جنرال دوستم به وظیفه اش به عنوان معاون اول ریاست جمهوری و ترک هرگونه فعالیت نظامی و جنگی از سوی نظام الدین قیصاری است، شرایطی که بعید به نظر می‌رسد از سوی جنبش ملی و معترضان شمال، مورد پذیرش قرار بگیرد.

جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان، پس از آن‌که از سوی احمد ایشچی، والی پیشین جوزجان به بدرفتاری متهم شد، به ترکیه رفت و تاکنون برنگشته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала