قدیمی‌ترین نان جهان در اردن کشف شد+ عکس

CC0 / / قدیمی‌ترین نان جهان در اردن کشف شد+ عکس
قدیمی‌ترین نان جهان در اردن کشف شد+ عکس - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کشف شدن بقایای یک نان سوخته متعلق به 14 هزار و 500 سال پیش در یک تنور سنگی در شمال اردن نشان داد که بشر هزاران سال پیش از آنکه به کشاورزی روی آورد و پخت نان را آغاز کرد.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از مجله تخصصی PNAS رسانه‌های اردن اخیرا گزارش دادند که تکه‌هایی از یک نان بسیار قدیمی در منطقه‌ای در شرق دریای سرخ پیدا شده است. این کشف جدید نشان می‌دهد بشر 4 هزار سال پیش از آنکه به کشاورزی روی آورد، به پخت نان می‌پرداخت.
ماده اولیه این نان مسطح که احتمالا تخمیر نشده بود از دانه‌هایی مانند جو، گندم و مخلوطی از برگ‌های نیزار ساخته شده و در یک تنور سنگی پخته شد. قدمت این نان، نشان می‌دهد که احتمالا همزمان با تمدن ناتوفیان در خاورمیانه پخته شده است. ناتوفیان از اولین گروه‌های بشری بودند که به یکجانشینی روی آوردند. 

آمایا آرانز اوتاگوی (Amaia Arranz Otaegui) از باستان‌شناسان این گروه تحقیقاتی و پژوهشگر دانشگاه کپنهاگن کشور دانمارک در رابطه با کشفیات فوق، گفت: «این نان‌های کشف‌شده بسیار شبیه به نمونه نان‌های مخلوط با سبزیجاتی است که در محوطه‌های باستانی اروپا که به دوران نوسنگی و همچنین روزگار امپراتوری روم تعلق دارد، بوده که پیش‌ازاین در ترکیه و بخش‌هایی از اروپا کشف‌شده بودند.»
این پژوهشگر دانمارکی در ادامه افزود: ما اینک باید بررسی کنیم میان پخت نان و برآمدن کشاورزی چه رابطه‌ای وجود دارد. نان می‌تواند انگیزه‌ای بوده باشد که بشر را به کشاورزی ترغیب کرد. 

گفته می شود، پیش ازاین که روش های کشاورزی ابداع شوند، تولید نان مطرح بوده است و این امر به عنوان یک پدیده خاص دیده می شود. پژوهشگران معتقد اند که، تمایل به مصرف بیشتر این غذای ویژه احتمالاً دلیلی برای شروع بهره برداری از غله جات است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала