جنرال دوستم روز یکشنبه به کابل برمی‌گردد

© Sputnik / Said Tsarnaev /  مراجعه به بانک تصاویر جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری افغانستان
جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یک منبع موثق گفته است که اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان توافق کرده است تا جنرال دوستم به کابل برگردد.

اسپوتنیک به نقل از 8روزنامه صبح، این منبع می‌افزاید، توافق روی برگشت جنرال دوستم نهایی شده است و قرار است معاون اول ریاست جمهوری به روز یکشنبه (تا دو روز دیگر) وارد افغانستان شود.

رئیس‌جمهور غنی از احتمال زیاد بازگشت جنرال دوستم سخن گفت - اسپوتنیک افغانستان
رئیس‌جمهور غنی از احتمال زیاد بازگشت جنرال دوستم سخن گفت
به اساس اطلاعات این منبع، تصمیم برای برگشت جنرال دوستم دیروز پس از دیدار سفیر امریکا با مقامات ارشد حکومت نهایی شده است.
گفته می‌شود جان بس سفیر امریکا در دیدار دیروز اش با مقامات ارشد حکومت، از بی اعتنایی اشرف غنی در برابر اعتراضات شمال انتقاد کرده است.
با این حال، این منبع می‌گوید نظام‌الدین قیصاری در حال حاضر در کابل خواهد ماند و اجازه‌ی برگشت به شمال کشور را نخواهد داشت.

جنرال دوستم فعلاً در ترکیه هست.

جنرال دوستم در ماه می سال 2017 افغانستان را به قصد ترکیه ترک نمود.
معاون اول رئیس جمهور افغانستان پس از شش ماه در پی اتهامات بازداشت غیرقانونی و اتهام تجاوز به احمد ایشچی حریف سیاسی خود، در ماه می سال 2017 به بهانه معالجه افغانستان را به قصد ترکیه ترک کرد.
مقامات افغانستان در سال 2016 تحقیقات را در مورد تجاوز دوستم بر احمد ایشچی را آغاز کردند، اما دوستم را مورد اتهام قرار ندادند و اظهارات وی را نیز نگرفتند.
برخی عدم اقدام دولت علیه دوستم را به دلیل ترس از ایجاد ناامنی‌ توسط شبه‌نظامیان مسلح وفادار به دوستم می‌دانند.
عبدالرشید فرزند محمد رحیم بای در سال 1334 در ولسوالی خـواجـه دوکـوه شــبرغـان مربـوط ولایـــت جـوزجان، در یک خانواده دهقان از ملیت ازبک متولد گردیده است.

منابع ایتلاف نجات: امریکا، غنی را مجبور به بهبود روابط با دوستم ساخت - اسپوتنیک افغانستان
منابع ایتلاف نجات: امریکا، غنی را مجبور به بهبود روابط با دوستم ساخت
وی در زادگـــاهش آمـــوزش های ابتـدائیـه را تا صـــنف شـــشم ادامــه داد ولـی به دلیــــل مشـــکلات اقتـصـادی از ادامه تحـصـیل بـاز ماند و در کــنـار پـــدر به کار دهقــانی روی آورد تا دست پدر را گرفته و خانواده اش را کمک کرده باشد.
عبدالرشید دوستم در سال 1371 حزب حنبش ملی اسلامی افغانستان را بنیاد گذاشت و در شمال کشور نظام و آرامش تمامی را برقرار کرد و به صد ها هزار آواره کابل که عمدتاً روشنفکران و کا رکنان دولت بودند و به شمال کشور متواری شده بودند، جا و کار داد تا در آن جا زنده گی کنند.
او در کار زار مبارزه با طالبان و القاعده نیز کارنامه درخشانی از خود بر جای گذاشت و نیرو های او بار دیگر بساط طالبان را از شمال کشور برچید و در امر آزادی افغانستان از چنگ طالبان نقش بسیار برازنده را ایفا کرد.
ستر جنرال عبدالرشید دوستم، به عنوان یک شخصیت مردمی و ملی کشور، در رویدادهای سه دهه اخیر در افغانستان نقشی تعیین کننده دارد.
در انتخابات دوره سوم ریاست جمهوری به عنوان معاون اول ریاست جمهوری از داکتر اشرف غنی حمایت کرد وسبب پیروزی اش گردید..

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала