کمپ مادر؛ مادری جوان برای فرزندان معتاد

© Photo / FB Laila Haidariکمپ مادر؛ مادری جوان برای فرزندان معتاد
کمپ مادر؛ مادری جوان برای فرزندان معتاد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در کنار ادارات دولتی و خارجی در بخش تداوی معتادان مواد مخدر در افغانستان، ده‎ها مرکز و نهاد غیر دولتی فعالیت دارند که کمپ مادر یکی از مراکز غیر دولتی تداوی معتادان مواد مخدر است که بیشتر از هفت سال است صدها معتاد مواد مخدر را تداوی کرده‎است.

این مرکز در غرب کابل در یک تعمیر کرایی فعالیت می‎کند و خانم لیلا حیدری مسوولیت پیشبرد فعالیت‎های این مرکز را به دوش دارد.

لیلا حیدری در مورد شیوۀ ترک اعتیاد در این مرکز می‌گوید:

«در این مرکز برای تداوی معتادان از ادویه استفاده نمی‎شود، بلکه به کار گیری آب جهت ترک اعتیاد بهترین راه برای تداوی معتادان دراین کمپ  پنداشته می‎شود، و روان درمانی و آب درمانی دو شیوه ‎است که معتادان را از نظر آرامش روانی و جسمی آماده به ترک اعتیاد می‎سازد، در مرحله روش آب درمانی، معتاد چند دقیقه در آب باقی می‎ماند، و برخی اوقات فرد معتاد حتی چند ساعت نیز در داخل آب قرار می‎گیرد».

حیدری می‌افزاید:

«هر مریضی که به این‎جا آورده می‎شود، نخست به نظافتش توجه می‎کنند، و پس از هر روز از یک تا شش بار در آب قرار داده می‎شود تا آرام شود.»

© Photo / FB Laila Haidariکمپ مادر؛ مادری جوان برای فرزندان معتاد
کمپ مادر؛ مادری جوان برای فرزندان معتاد - اسپوتنیک افغانستان
کمپ مادر؛ مادری جوان برای فرزندان معتاد

 

لیلا حیدری که به نام «مادر» در بین این معتادن معروف است در مورد چگونگی  ایجاد این کمپ چنین میگوید:

«ایجاد چنین کمپی در یک جامعه سنتی با رهبری یک زن تقریبا ناممکن بوده، اما با داشتن چنین دردی که برادرم نیز به مواد مخدر دچار بود من را واداشت تا برای مجادله با این عمل کشنده تلاش کنم و این کمپ را پناهی برای بی پناهان از جمله خانه‌یی برای خودم بسازم و مادری برای بی مادران باشم».

لیلا برای تامین مخارج کمپش رستورانی را در غرب کابل ساخته است که بیشتر کارمندان این رستورانت را اشخاصی که در «کمپ مادر» ترک اعتیاد کرده اند، تشکیل میدهد.

وی که از نابرابری جنسیتی و آزار اذیتش و تحمل مشکلات گوناگون  از سوی  برخی ها بخاطر این کار میگوید زحماتش را بی نتیجه نمیداند و در راستای اهدافش استوارتر قدم برمی دارد.

لیلا حیدری بخاطر پشتیبانی نکردن دولت و نهاد های دیگر برای تمویل مخارج معتادان شکایت کرده و می‌گوید:

«خاطر نجات جان معتادان هیچ وقت از کارم دست نمی‌کشم و تا آخرین حد تلاش خواهم کرد».

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала