رحمت الله نبیل به ائتلاف بزرگ ملی نجات پیوست

© AP Photo / Rahmat Gulرحمت الله نبیل به ائتلاف بزرگ ملی نجات پیوست
رحمت الله نبیل به ائتلاف بزرگ ملی نجات پیوست - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
منابعی در شورای ائتلاف ملی نجات افغانستان می‌گویند که این شورا به ائتلاف بزرگ ملی افغانستان تبدیل شده و رحمت الله نبیل رئیس پیشین امنیت ملی، نیز به این ائتلاف پیوسته است.

به گزارش اسپوتنیک، محمد ناطقی از اعضای ارشد شورای ائتلاف ملی نجات افغانستان به خبرگزاری یاش گفته است که گفت‌وگو با رحمت الله نبیل نهایی شده و او، به ائتلاف ملی بزرگ افغانستان پیوسته است.

آقای نبیل از اعضای ارشد "محور مردم افغانستان" است. برخی از منابع از احتمال پیوستن حامد کرزی به ائتلاف بزرگ ملی نیز خبر داده‌اند. بشیر احمد ته‌ینج سخنگوی حزب جنبش ملی گفته است که در این راستا گفت‌وگو با حامد کرزی جریان دارد.

احتمال پیوستن کرزی و نبیل به ائتلاف ملی نجات افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
احتمال پیوستن کرزی و نبیل به ائتلاف ملی نجات افغانستان

به گفته آقای ناطقی، شورای ملی نجات افغانستان به ائتلاف بزرگ ملی تغییر یافته و قرار است به روز پنج‌شنبه هفته جاری(۴ اسد) این شورا، رسما در کابل اعلام موجودیت کند.

پیش از این عطامحمد نور و محمد محقق از سران شورای ائتلاف ملی نجات افغانستان، همزمان باورود جنرال عبدالرشید دوستم به کشور، اعلام کرده بودند که تا پایان هفته جاری، ائتلاف بزرگ ملی افغانستان اعلام موجودیت می‌کند.

روز گذشته، بشیراحمد ته‌ینج، سخنگوی حزب جنش ملی در مصاحبه با خبرگزاری یاش گفته بود که توافق برسر اعلام موجودیت ائتلاف ملی نجات نهایی شده است، و این ائتلاف به زودی اعلام وجود می‌کند.

آقای ته‌ینج بیان داشت: "به احتمال قوی، جنرال دوستم، معاون صاحب و یا باتور دوستم با یک هیئت معتبر به نمایندگی از حزب جنبش اسلامی در محفل اعلام موجودیت ائتلاف بزرگ ملی، شرکت خواهد کرد".

ائتلاف برای نجات افغانستان تحت نام شورای عالی ائتلاف برای نجات افغانستان متشکل از سه حزب بزرگ سیاسی افغانستان به نام‌های حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان٬حزب جنبش اسلامی افغانستان و حزب جمعیت اسلامی افغانستان می‌باشد که در ۹ سرطان ۱۳۹۶ در شهر انقره کشور ترکیهاعلان موجودیت کرد. رهبران سیاسی که این ائتلاف را تشکیل می‌دهند متشکل از عطا محمد نور٬ محمد محقق٬ عبدالرشید دوستم و صلاح‌الدین ربانیمی‌باشد. شکل گیری این حزب زمانی صورت گرفت اعضای رهبری این ائتلاف به شدت از عملکرد رئیس جمهور وقت افغانستان٬ اشرف غنی به شدت معترض بودند و حملات خونبار چند هفته اخیر در کابل و اعتراضات و رویدادهای پس از آن اوضاع سیاسی افغانستان را به شدت وخیم کرده بود. این رهبران در سفری به ترکیه که به منظور برگزاری مراسم نامزدی باتور دوستم٬ فرزند عبدالرشید دوستم حضور یافته بودند این ائتلاف را تشکیل دادند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала