بازگشت جنرال دوستم بر وضیعت کشور چه تأثیری خواهد کرد؟

© Photo / FVP Afghanistan / FVP Afghanistanبازگشت جنرال دوستم بر وضیعت کشور چه تأثیری خواهد کرد؟
بازگشت جنرال دوستم بر وضیعت کشور چه تأثیری خواهد کرد؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وحید مژده کارشناس سیاسی در مصاحبه با اسپوتنیک از تاثیر بازگشت جنرال دوستم بر وضیعت در کشور و مبارزه با تروریستان داعش سخن می گفت.

به گفته این کارشناس بدون شک بازگشت جنرال دوستم به افغانستان بر  وضعیت در کشور تاثیر مثبتی خواهد داشت:

«طوری که می دانید بعد از خروج دوستم از افغانستان برخی از مردم افغانستان بیشتر ازبیک‌تباران از این مسأله بسیار ناراحت بودند و حتی تصمیم داشتند در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولسوالی ها و پارلمان هم شرکت نکنند. با بازگشت جنرال دوستم به نظر می‌رسد که اوضاع به طرف عادی شدن پیش می‌رود. راه ها باز شده و امکان شرکت کردن طرفداران جنرال دوستم در انتخابات ایجاد شده است».

وحید مژده می گوید که بازگشت جنرال دوستم داعش را تضعیف می‌کند:

«در طول چند سال گذشته ما شاهد تحولات در شمال افغانستان بودیم که به نفع داعش تمام شد به این معنی که در ابتدا نیروهای جنرال دوستم با جمیعت اسلامی که در شمال افغانستان حضور و فعالیت دارند مشکلات ایجاد کردند و در نتیجه جنگ‌هایی صورت گرفت. بعد از این جنرال دوستم  با طالب‌ها هم  درگیر شد. وقتی که دوستم از افغانستان بیرون شد افرادش نمی‌توانستند با طالبها و جمیعت اسلامی روابط خوبی داشته باشند و تعدادی از آنها به داعش پیوستند. فرمانده‌های داعش در شمال افغانستان بیشتر فرمانده‌های مهم جنبش اسلامی جنرال دوستم بودند. با بازگشت جنرال دوستم این افراد بدون شک صف داعش را ترک خواهند کرد و دوباره به جنبش برخواهند گشت یعنی داعش در شمال افغانستان تضعیف می‌شوند».

به عقیده این کارشناس سیاسی امنیت در شمال نسبت به‌ گذشته بهتر خواهد شد بخصوص اگر مذاکرات با طالبها آغاز شود:

«جنرال دوستم در صحبت‌هایی که داشت قبلا چنین حرف‌هایی را نمی گفت مثلا که ما خواستار صلح هستیم دیگر جنگ کافی است. این پیام‌های امیدوارکننده‌یی بود که آقای دوستم داشت».

جنرال دوستم، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان پس از تیرگی روابط با اشرف غنی در ماه ثور سال گذشته در یک تبعید غیر رسمی در ترکیه اقامت داشت و بتاریخ 22 جولای با استقبال مقامات و هواداران خود پس از 14 ماه در سایه تدابیر شدید امنیتی به کابل بازگشت. بازگشت وی با حمله شدید انتحاری که شمار زیاد قربانیان داشت، همراه بود.

این انفجار در حالی رخ داده است که نیروهای امنیتی تدابیر ویژه‌یی را برای بازگشت دوستم به افغانستان گرفته بودند.

مقامات افغانستان در سال 2016 تحقیقات را در مورد نارفتاری جنسی دوستم بر احمد ایشچی را آغاز کردند، اما دوستم را مورد اتهام قرار ندادند و اظهارات وی را نیز نگرفتند.

برخی عدم اقدام دولت علیه دوستم را به دلیل ترس از ایجاد ناامنی‌ توسط شبه‌نظامیان مسلح وفادار به دوستم می‌دانند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала